En ny outdooraktör har tagit plats på den svenska marknaden.
Entreprenörerna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell ifrågasatte utbudet i branschen. Istället för att vänta på att någon skulle möta deras efterfrågan tog de saken i egna händer. Nio månader senare, den 7 oktober, lanserade de sin sajt Astrid Wild där duon säljer moderna outdoorplagg för kvinnor.
Ingen har designat outdoorkläder som är snygga nog att ha på sig till vardags utan att för den sakens skull förlora sin funktion. Med Astrid Wild utmanar vi den konservativa outdoor-världen, som domineras av likriktad design och stereotyp kommunikation riktad till den manliga extremskidåkaren.
Vi hoppas att fler kvinnor upptäcker friluftslivet och alla dess positiva hälsoeffekter, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Företaget har endast funnits i cirka tre veckor men har redan sålt drygt 100 produkter till Sverige, Finland, Storbritannien och USA.
Då vi är ett nordisk varumärke börjar vi på våra hemmamarknader Sverige och Finland, då jag är svenska och Jemina finska, säger Maria, medgrundare och vd, till Ehandel.
Men självklart finns vår målgrupp världen över så planen är att inom kort titta på och investera stegvis i marknadsföring och distribution i Europa, Nordamerika och Asien.
Men Astrid Wild ska inte fungera som vilket modevarumärke som helst. Maria och Jemina har byggt upp en digital community där tusentals kvinnor har fått påverka allt från från funktion, passform och färgval till företagets namn.
Vi började att bygga upp mejllistor och följare i digitala kanaler redan i februari i år. Dessa personer har sedan bjudits in i hela produktutvecklingsprocessen för att ge feedback på allt från färgpalett på byxan till viktiga funktioner på nästa produkt, berättar Maria.
Intressant här är att de färger som vann omröstningen på Instagram verkligen är de färger som sålt bäst hittills, och färgen svart som industri-experterna menade är ett måste i en kollektion, är den minst populära färgen.
"Kom en bit på vägen när vi lanserade"
Idag har den färska e-handeln tre plagg i sitt utbud; byxa, top och jacka, i olika färgkombinationer. Alla produkter produceras i Europa. Byxan i Sverige och ulltygerna är tillverkade i Italien.
Astrid Wild har valt att jobba med "en snabbfotad och hållbar affärsmodell", menar duon. Vilket innebär bland annat att försäljningen sker utan mellanhänder direkt genom egen webbshop och marknadsförs enbart via digitala kanaler.
Vi har valt en strikt D2C-affärsmodell vilket innebär att vi inte är fast i retail- eller återförsäljarecykler, som ofta planerar minst ett år i förväg. Det tillsammans med vår direkta digitala kontakt med våra kunder leder till att vi kan producera utefter efterfrågan, och snabbt anpassa oss efter kundens preferenser och säljdata, förklarar Maria.
Att vi har lagt produktionen i Europa bidrar till snabbare ledtider, lägre minimum kvantiteter och kortare avstånd. På det sättet kan vi vara agila men ha en gedigen produktutvecklingsprocess.
Som ovan nämnt har entreprenörerna satsat på sociala medier flera månader innan nätbutiken lanserades. Dels för att skapa en community, men även för att nå potentiella samarbetspartners.
Sociala medier är extremt viktigt för oss, vi behövde validera vårt koncept och började därför från dag 1 med att sätta upp ett Instagramkonto. Vi ville, så fort som möjligt, börja prata med en potentiell målgrupp och få feedback och input på både produkt och varumärke.
Utöver validering och förståelse för kundernas behov och preferenser har det visat sig vara en jättebra kontaktyta mot samarbetspartners. Vi hittade till exempel en praktikant inom marknadsföring via Instagram. Att bygga varumärke tar tid så i efterhand är jag väldigt glad att vi började så tidigt, då hade vi hunnit komma en bit på vägen när vi sedan lanserade.
Transparent verksamhet
Hållbarhet och transparens är också en central del av Astrid Wilds verksamhet. Trots att sociala medier, och främst Instagram, prioriteras högt av duon så är den klassiska influencer marketing-modellen inte lockande för företaget.
Vi har noga valt ut en handfull kvinnor runt om i Norden som ska få möjlighet att "testköra" våra produkter ute i naturen för att ge oss feedback, medverka på plåtningar och hjälpa oss att skapa content för sociala medier och webb. Vi planerar att fortsätta jobba oss fram och testa denna typ av samarbeten för att se vilka som skapar "win win".
För oss är det otroligt viktigt att våra produkter används i flera år framöver, det är varken hållbart för vår affär eller för miljön att "seeda" på stor skala, det vill säga skicka ut gratisprodukter på löpande band, säger Maria.
På sajten driver Maria och Jemina också en blogg som de kallar "berättelser från naturen". Det är både en del av marknadsföringsstrategin och en del av den transparenta företagsmodellen som Astrid Wild är baserad på.
Vi jobbar med content marketing för att driva trafik till e-handeln, dels vill vi visa upp flera användningsområden för våra produkter och dels bidrar det till vårt övergripande mål om att öka mångfalden i "outdoorvärlden" och inspirera kvinnor till att spendera mer tid i naturen. Så därför lyfter vi kvinnor och deras olika personliga förhållningssätt till naturen och olika typer av friluftsaktiviteter.
Det är också ett sätt att jobba med transparens och inkludering på. Vi speglar ofta det vi gör, till exempel blev vår första plåtning ett event i sig och vi bjöd in sju vänner och ambassadörer, i olika åldrar och med olika kroppstyper, som vi tyckte är bra representanter för varumärket Astrid Wild. Detta blev i sin tur en blogg-post, avslutar duon.