Nils och Ida Janzen hade i flera år funderat på att starta ett företag, men inte lyckats komma fram till vad för slags verksamhet de ville satsa på. Med bakgrunder inom områden som tech, betalningar och logistik - samt kunskaper inom digital marknadsföring - var e-handel ett val som låg nära till hands.
I november förra året föll allt på plats. Då grundade duon nätbutiken Fhyne, som säljer accessoarer för män.
Till slut kom vi fram till att vi ville börja med något vi har en passion för och då blev mode ett naturligt val. Vi tog fram ett koncept utifrån vad vi själva uppskattar som kunder, såsom en smidig hemsida, möjlighet till hemleverans och en kundresa med det lilla extra, som till exempel "unboxing"-upplevelsen. Inriktningen mot accessoarer var ett strategiskt val då accessoarer har lägre returgrad och vanligtvis få storlekar att hantera, berättar Nils Janzen i ett mejl till Ehandel.
"Något vi båda brinner för"
Redan från start bestämdes det också att Fhyne skulle rikta in sig på att arbeta med välgörenhet, genom att bidra ekonomiskt till välgörenhetsprojekt. För varje köp som görs i nätbutiken skänker Fhyne fem procent av ordersumman till en organisation som arbetar för att bekämpa människohandel.
Att bekämpa just människohandel är något som vi båda brinner för och som vi anser måste uppmärksammas mycket mer i dagens samhälle. I dag finns det fler slavar än någonsin i världen och en stor majoritet av människorna som är utsatta för just sexslaveri är kvinnor och barn. Där känner vi att vi har en unik möjlighet att tillsammans med vår kundkrets, som består främst av män, stå upp och göra ett statement att vi inte står bakom denna industri utan vill kämpa för våra medmänniskors rättigheter och frihet.
Hur har ert initiativ tagits emot av kunderna?
Än så länge har vi fått otroligt mycket positiv feedback från våra kunder och märker att de som är medvetna om vårt sociala ansvarstagande sprider ordet, tipsar sina vänner och berättar om oss i sociala kanaler.
Fhyne öppnade för försäljning i juni 2019, men på grund av förseningar hos leverantören dröjde det till mitten av sommaren innan den säsongens kollektion var på plats. Företaget valde då att ligga lågt med marknadsföringen och istället förbereda sig för att försöka nå ut på bred front när det blev dags att lansera höstens produkter.
"Sätter höga mål"
Nu har vi släppt höstens första nyheter och befinner oss mitt i första riktiga satsningen där vi hoppas på goda försäljningsresultat. När försäljningen väl har kommit igång i Sverige planerar Nils och Ida att lansera sin e-handel även i Tyskland - landet som Nils kommer ifrån.
Vi ser det som ett naturligt val med tanke på att Nils redan har språket och kunskapen om marknaden. Vi planerar att lansera flera andra produktkategorier i en nära dialog med våra kunder och har flera spännande idéer på gång, men fokus kommer som det ser ut nu fortsätta att vara på accessoarer.
Som mål för det första försäljningsåret har Fhyne satt en omsättning på 300 000 kronor. Därefter är siktet inställt på tillväxt och planen är att under år tre komma upp i 2,5 miljoner.
Vi sätter höga mål och vill på sikt bli ett etablerat och respekterat varumärke inom herrmode i norra och centrala Europa. Det är jättesvårt att förutsäga hur utvecklingen kommer se ut men detta är vårt nuvarande mål, avslutar Nils Janzen.