Saddler Scandinavia grundades 1986 och har gjort sig kända för att designa och producera läderaccessoarer. Bland annat har man de egna varumärkena SDLR, RE: och Marco Parisi. Men man jobbar även med en rad välkända varumärken som NN.07, Oscar Jacobson, Boomerang och Tiger of Sweden.
Nu väljer man att öppna en egen nätbutik för de egna varumärkena samt några av de varumärken de samarbetar med. I första hand för att stärka det egna varumärket och för att visa upp sitt produktsortiment.
– Vi vill helt enkelt ha ett skyltfönster där vi kan visa upp Saddler och våra produkter. Det är för få konsumenter som känner till oss och den höga kvalitet som vi står för. Tanken är att butiken ska hjälpa oss att nå ut med detta och ambitionen är inte att sälja stora volymer utan att bygga våra varumärken. Återförsäljarna kommer fortfarande att stå för den absoluta merparten av försäljningen, men vi kommer att stärka våra varumärken vilket i sin tur hjälper dem, säger Henrik Billger, vd Saddler Scandinavia.
Inget onödigt lull-lull
Den nya nätbutiken kommer att bli navet i en större satsning där Saddler vill öka sin närvaro på nätet, bland annat via Facebook och Instagram. Tanken är även att återförsäljarna ska använda butiken för att beställa produkter i framtiden.
Den nya nätbutiken är framtagen i samarbete med Panagora, som även har skapat e-handel åt en rad olika mode- och skönhetsföretag som Nudie Jeans, V Avenue Shoe Repair, Efva Attling, och Caliroots.
– Saddler är en stilren och snygg nätbutik. Den lyfter fram produkterna istället för funktionerna och det finns inget onödigt lull-lull. Vi tror det passar Saddlers målgrupp och deras varumärke kommer växa starkare i och med den här satsningen, säger Panagoras vd, Moon-Suck.
Källa: Press