ANNONS

Ny nätbutik med fokus på mat och smak

Ny nätbutik med fokus på mat och smak

E-handeln gör det lättare att nå kunder långt från där man själv befinner sig. Något som även gäller för småskaliga mathantverkare. Med sin nya webbshop vill sajten mat&smak vara länken mellan konsumenten som letar efter bra mat, och mathantverkaren som tillverkar produkter med stor kunskap, stolthet och engagemang.

ANNONS

Sajten mat&smak startades 2009 som en samlingsplats där intresserade kan hitta information om hur, och var man hittar bra mat utan onödiga tillsatser. En av initiativtagarna var Marie Jönsson, fotograf och web-designer, som själv hade erfarit svårigheter att hitta samlad information om var man hittar bra mat.

Det ville hon ändra på och sedan dess har sajten vuxit och utvecklats efter hand. Förutom artiklar på olika teman kring bra mat och recept som inspirerar till matlagning finns också länkar till bloggare, intresseorganisationer och myndigheter som på något sätt jobbar med mat.

Idag samarbetar Marie med Anna Harald, kock och projektledare. Båda brinner för små mathantverkarna runt om i landet och tillsammans hoppas de kunna hjälpa dem att nå ut med sina produkter till en större publik. Därför lanserade de i december 2013 en webbshop som är kopplad till hemsidan.

– Tanken är att vi löpande ska presentera nya produkter som vi själva testat och tycker är bra och som vi tror att fler konsumenter skulle ha glädje av. Butiken innehåller inte enbart svenska produkter. Även utländska produkter som vi tycker är bra finns med. Till exempel är vi stolta över att kunna erbjuda ett brett sortiment av ekologiska olivoljor, alger och vinäger från Spanien. Ambitionen är naturligtvis att butiken ska växa och att vi ska kunna bli ett naturligt butiksval när man vill handla bra delikatesser, säger Marie Jönsson.

Minskar matsvinnet

En av de första produkterna i butiken var MarmeladMakeriets marmelader som inte bara ska smaka gott, utan också gör gott.

– Varje år kasseras stora mängder frukt. En del av den är övermogen, men en stor del är ätduglig men kan inte säljas endast på grund av att den inte lever upp till butikernas krav på minst en veckas hållbarhet. Av denna frukt kokar MarmeladMakeriet marmelad och bidrar därmed till att minska matsvinnet, säger Marie.

Nyligen rullade även en yoghurtboll med palestinska rötter in i mejeridisken. I staden Nablus i Palestina har familjen Godeh tillverkat ost i generationer. Den kunskapen tog Mohamad med sig när han kom till Sverige för snart 15 år sedan med sin familj.

Tillverkningen på Nablus Mejerier i Malmö sker hantverksmässigt med naturliga råvaror. Mjölken hämtar man själv på en gård strax utanför Malmö och löpen som används är vegetabilisk och inga konserveringsmedel tillsätts.

– En fantastisk produkt som kombinerar syrligheten från yoghurt och krämigheten från färskosten. Det blev kärlek från första tuggan, säger Anna Harald.

Mat&smak drivs på Tictails plattform och de kommer även få äran att vara med och bjuda på olivolja under invigningen av Tictails New York-kontor. Där gästerna passande nog kommer få presenter ifrån olika Tictail-butiker.


Källa: Press (1, 2, 3)

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se