Den kinesiska e-handlare Temu har nått ännu en milstolpe i Sverige. Den svenska sajten har nu i april runt 200 000 organiska besökare i månaden, upp från cirka 100 000 i början av december i fjol. Detta rapporterar SEO-experten Jorge Castro som följt utvecklingen noga sedan Temu lanserade i Sverige förra året.
200 000 kan låta högt men enligt Jorge gör e-handlaren fortfarande en mängd fel.
Genom att implementera SEO-strategier som hantering av döda länkar, optimering av interna länkar och förbättring av webbplatsens struktur skulle de troligtvis ha kunnat locka mellan 400 000 och 500 000 besökare vid denna tidpunkt, säger han till Ehandel.
Och jämfört med mars månad så har Temu faktiskt minskat något.
Jämfört med mars månad har företaget noterat en minskning på nästan 2 procent, vilket dock bedöms vara temporärt. Detta kan förklaras av Googles nyliga uppdateringar där många SEO-verktyg inte har hunnit anpassa sig fullt ut. Det är värt att notera att flera positioner i mätningarna från verktyg som Semrush och Ahrefs är från flera veckor sedan.
Att Temu syns på många sökningar är dock inget man kan sticka under stol med.
Temu har för närvarande över 2 200 sökord rankade bland de tio bästa på Google, som sträcker sig från trädgårdsborstar till nageldekaler, vilket visar på en imponerande bredd, säger Jorge Castro.
Men den absoluta toppen hägrar fortfarande för e-handelsjätten.
Då de gör fel så attraherar sidan endast 70 sökord på topp 3 och resterande ligger under plats 4. Den ökade trafiken drivs främst av den enorma hypen kring varumärket, attraktiva prisstrukturer samt svenskarnas shoppingvanor. Google värderar dessa signaler högt eftersom de indikerar att besökarnas behov tillgodoses på ett effektivt sätt, säger Jorge Castro.