ANNONS

RevolutionRace passerar 300 miljoner i omsättning

Pernilla och Niclas firar 300 miljoner med resten av teamet på RevolutionRace
Foto: RevolutionRace

Firar med mountainbikeresa till Italien. 

ANNONS

För fem år sedan startades RevolutionRace, som till en början hette Fritidsfabriken, i ett garage i Borås. Sedan dess har bolaget - som drivs av entreprenörerna Pernilla och Niclas Nyrensten - gått från klarhet till klarhet. 

LÄS ÄVEN: RevolutionRace över 200 miljoner - med 70 miljoner i vinst

Nu har företaget passerat 300 miljoner i omsättning. 

Vårt senaste bokslut som slutade i juni landade på 284 miljoner. 300 miljoner avser de senaste 12 månaderna. Vi växer med 50 procent mot förra året, säger Pernilla Nyrensten till Ehandel.

Är det något särskilt som har bidragit till att ta er från 200 till 300 miljoner i omsättning?

Vi växer på flera marknader. Tyskland, Sverige, Finland, Norge och Danmark går fantastiskt bra. Vi har även börjat få fäste i UK, Österrike och Nederländerna. Men det beror också på ett utökat sortiment. Särskilt vår statement-kollektion - våra dyraste produkter - säljer riktigt bra och har bidragit fint till denna ökning. 

Släpper limiterad kollektion

Framöver kommer RevolutionRace, som nu har ett team på totalt 34 personer, att bredda sitt sortiment inom segmentet "functional outdoor". Bolaget kommer bland annat att lansera en skidkollektion, vilket ska ha efterfrågats av kunderna. 

Vi är riktigt nöjda med skidkollektionen som vi tagit fram tillsammans med skidfantaster. Stora delar av vinterkollektionen är limiterad och kommer släppas i begränsad upplaga, säger Niclas Nyrensten.

Hur ska ni fira att ni har passerat 300 miljoner?

Vi drar iväg med alla anställda och vandrar i Italien på onsdag, det blir vandring, mountainbike och party så klart! säger Pernilla Nyrensten.

"Fortsätter att expandera i snabb takt"

En anledning till RevolutionRace framgångar är att företaget sedan starten har lagt mycket energi på att marknadsföra sig i sociala medier, samt att satsa på vad de beskriver som ett “extremt produktfokus”. För närvarande har RevolutionRace enligt egen utsago 60 000 recensioner på sina produkter. 

År 2017 tog RevolutionRace in riskkapitalbolaget Altor som partner.  

Vi kommer att fortsätta expandera i snabb takt och med Altor som partner kommer vi kunna satsa på att både bredda sortiment och lansera på nya marknader samtidigt, avslutar Pernilla Nyrensten.

LÄS ÄVEN: RevolutionRace siktar globalt - byter nu plattform

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap