Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Ny marknadsplats ger sig ut i friska e-handelsluften: "Tidiga på bollen"

Niklas Strandanäs, vd på Ridebrain
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Marknaden förändras snabbt".

ANNONS

En plattform för skid- och outdoorvarumärken har tornat upp sig på den svenska e-handelshimlen. Det handlar om Ridebrain.com, som backas av Peak Performance-grundaren Stefan Engström och LeoVegas-grundarna Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson. Här finns i dag över 30 varumärken anslutna till marknadsplatsen.

Ridebrains affärsmodell är kommissionsbaserad och varumärket som väljer att sälja sina produkter på Ridebrain.com har alltid full kontroll över sin prissättning eftersom de styr priserna i sin egen webbshop. Det är alltså varumärkena själva och inte butiker som erbjuder försäljning via vår marknadsplats, säger Niklas Strandanäs, vd på Ridebrain, i ett pressmeddelande.

Målsättningen på lång sikt är att med hjälp av AI kunna räkna ut estimerad försäljning för varumärkena. Samtidigt ska kunderna mötas av innehåll som både ska inspirera och guida dem i produktdjungeln.

Detta är en affärsmodell som i många branscher redan är väl fungerande. Exempelvis Farfetch.com som säljer utan lager och använder hela världens modebutiker och leverantörernas egna lager. Ridebrain är tidiga på bollen och väljer att göra det i en industri som jag varit högst involverad i under hela mitt yrkessamma liv, säger Stefan Engström, som alltså är en av investerarna.

Ridebrain är just nu i lanseringsfasen i Sverige, men tanken är att inta fler marknader nästa år.

Vi ser att marknaden förändras snabbt och att varumärkens egen e-handel växer. Det är tydligt att varumärken ser positivt på att skapa nya säljkanaler online och att finnas där konsumenterna finns, säger Niklas Strandanäs.

Dela artikeln: