Barn- och babyartiklar och leksaker har varit en av de snabbast växande e-handelskategorierna under de senaste åren. Det är även ett segment med stor konkurrens och ett flertal stora aktörer. Något som innebär att det inte är helt enkelt att nå igenom bruset som liten e-handlare.
Men det hoppas Barntema kunna råda bot på. En ny marknadsplats där enskilda butiker och e-handlare eller leverantörer kan sälja sina produkter under ett och samma tak.
– Just inom barn- och babysegmentet finns det otroligt många småbutiker med ett unikt och spännande sortiment. Problemet är att de inte syns. Genom att erbjuda dessa butiker en möjlighet att synas på en gemensam plattform så kan vi tillsammans bli tillräckligt stora för att konkurrera med de större aktörerna, säger Jonny Rosengren på Barntema.
En e-handel för icke e-handlare
Barntema riktar sig främst till små och medelstora butiker och genom att samla dem under samma tak hoppas man kunna erbjuda dem större möjligheter att nå fler kunder. Det samtidigt som kunderna kan hitta ett unikt sortiment från flera butiker på ett och samma ställe.
Arbetet med Barntema startade under hösten 2015 och i maj i år var plattformen redo för lansering. Idag finns det ett 20-tal företag som tillsammans har listat runt 2 000 produkter på marknadsplatsen. Och sajten är även öppen för de som inte driver e-handel idag.
– För många är det en stor investering och mycket arbetet med att starta igång en webbshop. Med Barntema kan en butik komma igång inom 24 timmar och utöka sin försäljning. Butiken får dessutom, utan kostnad, hjälp att marknadsföra sin butik, säger Jonny Rosengren.