Sveriges riksdag ser positivt på initiativet.
Influencerbranschen är ganska ung i mångas ögon, men de som började någonstans i början av 2000-talet och som idag räknas som några av de största profilerna i Sverige är idag ofta runt 30-årsåldern. En del har valt att bli föräldrar, och vissa influencer-föräldrar har klivit in i branschen just på grund av att de har barn.
Men influenceryrket medför en del konsekvenser, som bland annat att gränsen mellan den privata och offentliga sfären suddas ut. Hittills har det dock varit influencers val att avgöra om de vill kommersialisera sitt privatliv. Men under det senaste året har en diskussion, kring hur rätt eller fel det är att visa upp sitt barn offentligt, uppdagats. Detta efter att flera influencers, som fått barn, fortsatt att visa upp alla delar av sitt liv, inklusive sina barn. Den stora diskussionen handlar då om de barn som växer upp i en offentlig värld, utan att få välja att bli offentliga eller inte.
Detta beteende har till och med hunnit få ett namn - sharenting, en ihopsättning av engelska "parenting" och "share", alltså "föräldraskap" och "delning" på svenska. Uttrycket sharenting beskriver alltså föräldrar som delar mycket bilder på sina barn i sociala medier.
Svenska branschprofiler som bland annat paret Ida Warg och Alexander Pärleros har nyligen tagit ett beslut om att inte visa upp sin son Elvis i sina kanaler.
Jag har alltid haft en regel om att aldrig visa upp Elvis i reklamsamarbeten, och har fått tacka nej till hur många som helst som har velat att Elvis ska vara med. Jag och Alex har sagt att vi kommer att sluta visa Elvis när han fyller tre år, eftersom vi tänkte att han då kommer att börja vara mer av en egen person. Vi har aldrig haft barn innan så vi hade inte så mycket koll, men nu när han är strax över två år så känner vi att det är dags redan nu. Han kommer alltså inte att synas i våra kanaler från och med nu, säger Ida i en Youtube-video.
Hon tillägger att hon är medveten om att det är en pågående diskussion om huruvida det är bra eller dåligt att visa upp sina barn i sociala medier, och att hon inte dömer någon som väljer att göra det, men att det är något som paret har funderat över länge.
Influencern Margaux Dietz gick också med att hon från och med nu inte kommer att inkludera sin son Arnold i reklamsamarbeten, och att hon uppmanar till att konkreta riktlinjer kring detta ämne sätts upp.
Jag, precis som så många andra föräldrar, har med stolthet visat upp mammalivet i mina sociala medier. Men utvecklingen i sociala medier går väldigt fort. Därför har jag genom åren själv behövt tänka till, omvärdera egna beslut och sätta egna gränser. Bland annat beslutade jag i somras att inte längre ha med Arnold i kommersiella samarbeten. Jag visar och kommenterar inte Arnold på samma sätt som tidigare, skriver hon på Instagram.
Jag är så glad över att barn, deras välmående och trygghet på sociala medier nu diskuteras, bland annat av beslutsfattare. Tydligare riktlinjer behövs.
Disskussionerna är många och i bland annat podden Tom och Petter - Över Bordet förklarar även Lovisa Wallin hur hon, som mamma och influencer, ser på ämnet.
Att barn inte ska visas i reklamsamarbeten kan jag tycka är vettigt. Jag tycker inte att man ska bygga ett varumärke på sina barn, säger hon och forttsätter:
Jag tycker att det är bra det som vissa har gjort, att man till exempel bestämmer sig för att sluta visa upp sitt barn när det når en viss ålder. Det kan jag köpa. Min framtida 15-åriga son behöver inte vara med på mina sociala medier, men nu är han är liten och det är inte förrän senare när han kommer ändra utseende och då känns det ok. Sen ja visst, folk kommer kanske att känna igen min son, så det bästa hade varit att inte visa honom alls. Men det hade varit svårt. Att leva med det man gör, utan att visa sina barn.
För några veckor sedan, i februari, klubbades en ny lag gällande ovan beskriva problem i Frankrike. Kort sagt innebär den nya lagstiftningen att man ska behöva söka tillstånd för att använda sina barn i kommersiellt syfte, samt säkra att majoriteten av reklamintäkterna går till barnet.
Man ger även barnen rätten att i framtiden kunna ta bort innehåll av dem själva från olika plattformar om de så önskar. Riktlinjerna börjar att gälla från och med april och den som bryter mot dessa kan dömas till fem års fängelse.
Den nya franska lagen, som är den första i världen i sitt slag, har tagits fram för att skydda barns rättigheter i branschen och liknar den lag som sedan tidigare gäller för barnmodeller och barnskådespelare. Men den fokuserar endast på barnets närvaro i reklamsamarbeten.
Diskussionen som pågår i Sverige handlar inte bara om att barn visas i kommersiella samarbeten, men om barnens regelbundna offentliga exponering - oavsett om det är i samband med ett sponsrat innehåll eller om det är av influencer-förälderns egen vilja.
I poddar, på Youtube, på Instagram och på flera andra sociala mediekanaler tas detta ämne upp av influencers och åsikterna är delade. Många summerar dock att de inte vet ännu hur de ska göra med sina egna barn och att de kanske kommer att sluta visa sina barn offentligt senare. Men efter att flera profiler tagit ett beslut om att inte inkludera sitt barn i sitt yrke längre, har någon form av reaktionsvåg startat i samhället. Medier, följare och profiler börjar låta diskussionen höras.
Rättsligt är barns kommersiella arbete som publiceras på onlineplattformar fortfarande oreglerat, men en majoritet av riksdagspartierna ser positivt på initiativet och utesluter inte att en liknande lag kan komma att börja gälla i Sverige. Det rapporterar GP.