Allt fler konsumenter handlar i flera kanaler och använder sig gärna av olika verktyg för att hitta det lägsta priset på en viss vara. Och företag som säljer både digitalt och i den fysiska världen, vill förstås se till att kunderna möts av samma priser oavsett vilken kanal de väljer.
Tidigare har vi sett både Mediamarkt och Elgiganten introducera så kallade digitala prislappar, för att kunderna hela tiden ska få ta del av uppdaterade priser.
LÄS ÄVEN: Digitala prislappar ska smälta ihop online och offline
Kombinerar info från flera system
Nu lanseras en ny tjänst som ska hjälpa företag att ange rätt priser till sina kunder. Den heter Heads Price Engine, och beskrivs i ett pressmeddelande som "en ny intelligent prismotor för detaljhandeln". Den uppges kombinera information från kundsystem, artikelregister och logistiksystem, vilket ska göra den smidig att använda sig av.
Det nya verktyget, som har tagits fram av programvaruutvecklaren Heads Svenska AB, ska också innebära att handlarna inte behöver arbeta i flera olika system för att ge kunderna konsekventa priser.
- Kategorichefer och produkter kan definiera sina kampanjer i Heads Price Engine med full frihet att skapa mycket avancerade regler för vilket pris som skall gälla under olika omständigheter. Idag är man ofta hänvisar till mycket begränsad kampanjfunktionalitet i sitt retailsystem, skriver företaget i sitt pressmeddelande.
"Rätt priser ger nöjdare kunder"
Heads Price Engine kommer att lanseras hos sitt första kundföretag under det här kvartalet. Det företaget, som än så länge är hemligt, kommer då att kunna ge sina kunder prisuppdateringar i realtid - oavsett om kunden besöker butiken online eller offline.
- Vi är oerhört glada och stolta över att ha löst detta högprioriterade problem. Men rätt priser i alla kanaler får man nöjdare kunder och kan sälja mer. Och när man kan utforma kampanjer precis som man vill utan begränsningar får man skräddarsydda erbjudanden och kampanjer som helt enkelt ger bättre resultat, säger Henrik Larsson, vd på Heads.