Idag tar en ny influencer-agentur klivet in i branschen och det med två influencers ombord. TikTok-profilerna Theo “Theoz” Haraldsson, med 2 miljoner följare, och Astrid Nordin, med nära 385 000 följare, har signats av den nykläckta byrån Infly.
Bakom Infly står Johannes Gustavsson som har bakgrund inom kommunikationsrådgivning och var med och startade svenska influencer-turnén Tubecon. Johannes har även gett ut en bok i ämnet "Uppfödd på nätet: lär känna den sociala generationen" samt undervisar i influencer marketing på bland annat Sälj & Marknadshögskolan i Solna.
Vi ser stor potential i den våg av nya generationens influencers som sveper fram, säger Johannes Gustavsson i ett pressmeddelande.
Infly är baserad i Göteborg och erbjuder influencers olika helhetslösningar som ska hjälpa profilerna att "optimera sina intäktsströmmar".
Det kan handla om allt från att hitta annonsörer som vill synas i deras kanaler, förhandla arvoden och skriva avtal, till att ta fram kampanjer, jobba med konceptutveckling och skapa publicitet.
Företagets ledord är transparens och långsiktighet och är något som man kommer att jobba utefter i alla projekt.
Transparensen kommer till exempel i form av att såväl influencers som annonsörer har full insyn i ekonomin, bland annat var pengarna för ett samarbete hamnar och varför. Långsiktigheten kommer i form av att vi kommer att hjälpa influencers att bygga personliga varumärken som sträcker sig bortom sociala flöden och aktuella trender, oavsett om det handlar om medverkan i tv-program, att skriva en bok eller ta fram en egen produktlinje, säger Johannes Gustavsson och avslutar med: Vi vill hjälpa dem att göra karriär på bästa möjliga sätt.