ANNONS

Ny hybridbyrå ska utmana branschen – har redan en tung talangportfölj

Viktor Nylén och Jacob Boe, grundare av Collabri.
ANNONS

Veteranerna är inte rädda för att ge sig in i en konkurrenstät bransch.

Bakom den nya hybridbyrån Collabri står Viktor Nylén, tidigare talent manager på Redgert comms och Jacob Boe, tidigare senior account director på Linkedin. Viktor Nylén har dessutom ett förflutet på Perfect Day och Jacob Boe på Relatable. Nu har de slagit sig samman för att med sin nya satsning “omdefiniera landskapet för profil- och influencersamarbeten”. 

Under de senaste åren har influencermarknaden och branschen genomgått en dramatisk utveckling och tillväxt. Från att ha varit en nischmarknad har den nu blivit en kraft att räkna med inom modern marknadsföring. Vi befinner oss i ett spännande skede där etablerade influencers och folkkära personligheter tar plats. Det är i denna övergångsperiod mellan gammalt och nytt som vi nu verkar, säger Viktor Nylén i ett pressmeddelande.

Influens kontaktade grundarna för att få veta mer om vad det egentligen innebär.

En bransch i uppförsbacke

Influencerbyråerna har de senaste åren kämpat i motvind, där många av bolagen under förra året återigen tvingades rapportera om en kamp för lönsamhet. Trots det är Collabri inte rädda för att ge sig in i matchen.

Vi märker att erfarenheten och nätverket som vi har gör att vår startsträcka varit mycket kortare än många andra nystartade företag. Samt att vi gjorde ett gediget grundarbete innan vi lanserade för att ha relationer, kunder och profiler på plats. Vår position är centrerad runt välkända profiler som historiskt haft och fortsättningsvis troligen kommer att vara attraktiva inom marknadsföring, säger Viktor Nylén till Influens.

Mer än bara influencers på Instagram

Influens frågar vad duon menar med att “omdefiniera landskapet” för influencer marketing och hur de tänkt gå tillväga för att göra det. Och svaret verkar vara att ta en mer utbildande position och satsa på mer än bara klassisk influencer marketing på sociala medier.

Vi har redan identifierat att många kategorier av företag än idag inte har nyttjat influencer marketing till dess fulla potential. Därför kommer vi att ta en utbildande position med syfte att guida dessa kunder och byråer i influencer marketings genomslagskraft. Vi vill att samarbetet vi skapar ska få längre livstid, med flera kanalval (DSP, Employer branding och sociala medier) och profiler vi representerar ska bli en trovärdig förlängning av varumärket vi jobbar med, förklarar Viktor Nylén.

Enligt Viktor Nylén ska byrån sticka ut och vinna mark genom att vara “relationsdriven”, något han menar är anledningen till att de redan från lanseringen fått representera några av de mest folkkära profilerna i Sverige.

Har redan en tung profilportfölj

Collabri säger att de fokuserar på att skapa profilanpassade samarbeten mellan profiler och varumärken, som sticker ut på den konkurrensutsatta marknaden. I sin portfölj har de redan profiler som Carina Berg, Carolina Gynning, Anja Pärson och Filippa Rådin, Karl-Fredrik på Österlen, John Guidetti, samt Marko Lehtosalo och Irma Lehtosalo.

Vi jobbar exklusivt med några av profilerna, men det som är gemensamt för alla är att de vill representeras av Collabri och tjänsterna vi erbjuder dem.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se