Sverige har fått en ny e-handelsaktör inom golfkläder och tillbehör, och målen är storslagna. Faktum är att nätbutiken redan tagit in flera miljoner i kapital.
Vi tog in 2,3 miljoner kronor i kapital från änglar i början av 2022. Och tanken är att, när vi hittar traction, bygga vidare med externt kapital år två och år tre för att nyttja momentum, säger medgrundaren och vd:n Simon Madeling till Ehandel.
Grundarna är Simon Madeling och David Zetterlund, som båda kommer från reklambyrån Think Agency, där Simon också var grundare. Med på tåget har de även sin vän Henrik Svensson, som blivit utsedd till operativ chef på e-handelsföretaget.
“Uppstickare som spelar efter nya spelregler”
E-handeln och varumärket heter Local Rule och undertecknad, som inte kan något om golf, fick fråga var namnet kom ifrån.
Namnet Local Rule anspelar på den lokala regelboken som golfklubbar använder sig av. Dessa regler avviker från de mer vedertagna, allmängiltiga regler som alla spelar efter. Vi tyckte att det återspeglar vad vi står för. En uppstickare som spelar efter nya spelregler.
Varför startade ni Local Rule?
Vi startade Local Rule av tre olika anledningar egentligen. Dels tyckte vi som inbitna golfare att själva utbudet för golfkläder var för starkt övervägande till det sportiga modet. Nästan till den nivån att gränsen mellan gymkläder och golfkläder börjat suddas ut. Våra undersökningar visade förvisso att funktionalitet står högst på önskelistan när man handlar golfkläder, men vi ställde oss själva frågan om det inte gick att skapa en kollektion som innehöll funktionsplagg som dessutom innehåller en avskalad stilren estetik. Där såg vi en lucka, berättar Simon Madeling.
De tror samtidigt att timingen är rätt i och med att golfen växer över hela världen. Ytterligare en anledning sägs vara att de vill testa att bygga sitt eget varumärke, istället för andras.
Vi har egentligen aldrig brunnit för själva reklamproduktionen, utan snarare brunnit för att göra insatser som får verklig påverkan för våra kunders affär. Vissa av oss hade dessutom också jobbat med e-handel tidigare, säger Simon Madeling.
Därför kändes det som att det enda sättet att på riktigt lära oss e-handel var att starta ett eget bolag och göra allt från ax till limpa.
"Handla på ICA utan att få gliringar"
Simon förklarar även att de går all-in på försäljning direkt till konsument.
Vi lanserar endast DTC och vill hålla det så till större delen. Både för att det är en attraktiv affärsmodell men också för att vi vill ha kontroll över vår varumärkesexponering. Vi kommer dock titta på ett antal, för att inte säga ett fåtal, möjligheter till återförsäljare som vi känner går i linje med vårt varumärke.
Företagets första kollektion, som består av 18 plagg, ska fungera “lika bra på stan som på golfbanan”. Och denna typ av dubbelfunktion har vi hört från andra liknande bolag tidigare. I Local Rules fall ska det dock inte handla om att man vill visa upp sin hobby, utan snarare tvärtom.
Vi själva har länge skrattat åt hur svårt det är att kasta på sig sin favorittröja från Footjoy och gå och handla på ICA utan att få gliringar från kompisar man möter om att man ser golfnördig ut. Samma sak på golfbanan. Ibland känner jag mig sponsrad från topp till tå av Under Armour, Nike eller Footjoy. I våra plagg kommer du känna dig golfig utan att se ut som om du ska slå ut på första tee i Fedex Cup. Vilket ens spel sällan speglar heller.
Vad är er plan nu närmast för att växa varumärket?
David Zetterlund jobbade med internationell expansion för The Yacht Week under flera år och har gedigen erfarenhet av just growth hacking. Vi är väl medvetna om att vi behöver bearbeta marknaden brett och intensivt via alla kanaler såsom SEM, SEO och social, samt även influencers så långt budgeten räcker.
Vi tror att den svenska marknaden är bra för att starta och lära oss på, men vi kan skeppa globalt från dag ett och vi är övertygade om att potentialen är enorm för Local Rule i både USA, Sydkorea och Japan där golfen växer enormt och där svensk design uppskattas.
Grundarna kikade först på att outsourca logistiken till en TPL-aktör, men bestämde sig sedan för att köra den i egen regi, till en början.
Delvis för att spara pengar men främst för att lära oss och känna att vi har kontroll.
"Omsätta 2 miljoner kronor"
Faktum är att gör-det-själv temat fortsätter lite i valet av teknik då själva sajten är byggd på den öppna mjukvaran WordPress med WooCommerce som e-handelsplattform. De har dock tagit hjälp av designbyrån Klingit för att få ihop det hela.
Har ni några uttalade mål?
Vårt mål för 2022 är att omsätta 2 miljoner kronor och att göra det DTC. Vi vill främst bygga proof of concept och lära oss vad som driver engagemang och sälj i digitala kanaler. Med den typen av läroprocess från dag ett kommer vi skapa ett bolag som ständigt reviderar sin roadmap efter vad vi lär oss, snarare än att gå ut och tro att vi har alla svar.
En sak som hela tiden återkommer är dock att detta inte är något sidoprojekt. Den nya e-handeln ska med alla medel flyga och det är där allt fokus just nu ligger.
Local Rule är ingen hobby eller kvällsjobb för oss utan vi satsar helhjärtat på detta vilket är en nyckel jämfört med de väldigt många DTC-bolag som startats senaste åren. Fokus och dedikation är det som kommer ta oss från nystartade till etablerade, säger Simon Madeling