ANNONS

Ny E-handelslösning ska samla all kollektivtrafik

Ny E-handelslösning ska samla all kollektivtrafik

I höst ska det bli enklare för resenärer att söka och köpa kollektivtrafikresor från alla trafikföretag i hela Sverige. Det är tanken med Samtrafikens nya e-handelslösning för den digitala reseplaneraren Resrobot som lanseras i oktober.

ANNONS

Kollektivtrafikens alla aktörer har beslutat att skapa en branschgemensam e-handelslösning som kommer att sälja biljetter från hela Sveriges kollektivtrafikutbud. Försäljningen kommer att ske via den digitala reseplaneraren Resrobot, som drivs av Samtrafiken, branschens egna samverkans- och utvecklingsföretag.

Resrobot lanserades 2006 som en reseplanerartjänst med lättillgänglig information om resor och resekombinationer för alla typer av färdmedel, i oktober lägger man till en e-handelsfunktion.

– Genom att använda det inarbetade och branschgemensamma varumärket Resrobot hoppas vi att resenärerna snabbt upptäcker den här nya möjligheten att köpa biljetter. För resenärerna är det viktigt att enkelt kunna hitta och köpa den bästa resan och att de kan lita på att utbudet sorteras neutralt baserat på relevanta faktorer som restid och pris. Det är så vi kommer att göra med Resrobot, säger Gerhard Wennerström, VD för Samtrafiken.

Inga skyldigheter

Under de senaste åren har både tågtrafiken och den regionala kollektivtrafiken avreglerats, vilket gjort att det i dag finns ett tiotal olika tågbolag och ännu fler bussbolag. En del av dessa säljer en stor del av utbudet i Sverige, medan vissa endast har försäljning av sina egna resor eftersom ingen har skyldighet att sälja hela Sveriges kollektivtrafikutbud.

Samtidigt vill resenärer enkelt kunna söka och köpa den bästa möjliga resan i sin mobiltelefon eller på webben, oberoende av vem som trafikerar sträckan. Det hoppas man ska lösas med den nya e-handelslösningen.

– Vi är glada över att ha fått kollektivtrafikbranschens samlade uppdrag att ansvara för försäljningen av biljetter via tjänsten Resrobot. Som säljande part ligger vårt fokus på nöjda kunder och vi kommer att komplettera den framtagna e-handelslösningen med vår manuella kundtjänst för att ge resenärerna så bra information och bokningsservice som möjligt, säger Håkan Göransson, vd för Travelnode som kommer att ansvara för försäljningen av biljetter.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se