Vad älskar e-handlare mer än lastbryggor? Truckar förstås. Toyotas avdelning som säljer truckar har nu vaknat upp och sett e-handelns fördelar. De har med hjälp av svenska leverantören Avensia satt ihop en responsiv e-handel för sin truck-division, Toyota Material Handling, och den nya sajten sägs få andra B2B-företags onlinesatsningar att blekna i jämförelse.
- Vi jobbar hårt med att förenkla och hjälpa kunden att hitta en truck som passar deras behov. Vi vet att många startar sina inköpsprocesser online och därför har det varit viktigt för oss att bygga en e-handel som både når nya kundgrupper, men som även ger värde till kunder som senare väljer att kontakta våra säljare, säger Cecilia Nilsson, e-handelschef på Toyota Material Handling Europe.
"Har redan sålt truck genom mobilen"
Om du trodde att man inte kunde sälja en produkt som truckar via e-handel så tänk om. Toyota meddelar nämligen att de även krängt dyra truckar via mobilen.
- Vi har redan sålt truck genom mobilen och det var det nog inte många som trodde när vi först startade projektet, berättar Cecilia Nilsson.
Den nya sajten har först lanserats i Tyskland och i tekniken bakom e-handeln ska vi även finna de svenska tjänsterna inRiver och Apptus.
- Toyota Material Handling är ett spännande företag att arbeta med. Det är tydligt att innovation är något som genomsyrar hela koncernen och inte bara bilar, säger Jörgen Bertilsson, Executive VP Global Business Development på Avensia.