Nyligen lanserades Jet.com, en marknadsplats som ska utmana Amazon med låga priser. Grundaren Marc Lore är samma man som startade företaget Quidsi, som bland annat drev sajten Diapers.com, och senare såldes till Amazon för 550 miljoner dollar. Nu ska två andra före detta Quidsichefer och Amazonanställda starta nytt.
Galyn Bernard och Christina Carbonell som följde med till Amazon efter uppköpet har nu lanserat Primary, en e-handelssajt med fokus på barnkläder. Båda säger att det nya projektet är något av en personlig passion och att de tror det finns ett hål att fylla med högkvalitativa barnkläder till överkomliga priser.
Det här hoppas man komma tillrätta med genom att sälja direkt till konsument via nätet istället för via återförsäljare och fysiska butiker. Man tycker också att det bör vara betydligt enklare att handla barnkläder på nätet än vad det är idag.
– Vi ville kunna handla barnkläder lika lätt som vi handlade saker som blöjor och välling. Ur ett personligt perspektiv kändes det som ett stort tomrum, säger Christina Carbonell och konstaterar barnkläder är en marknad värd 30 miljarder dollar i USA.
Endast enfärgade kläder
Det som ska skilja Primary från konkurrenterna är att man, som grundarna själva säger, planerar att ha stort fokus på att sälja högkvalitativa nödvändigheter till låga priser. Utbudet kommer alltså främst att bestå av de kläder som man anser bör vara grunden i ett barns garderob.
Alla kläder på Primary kommer att kosta under 25 dollar, en prisbild man hoppas ska locka föräldrar till att shoppa lite extra. Till exempel säger man att en hoodie som kostar 20 dollar på Primary kostar 35 på Gap och 45 dollar på J.Crew, men Primarys kläder ska vara av bättre kvalitet.
Till en början kommer man endast att satsa på enfärgade kläder, inga mönster, utsmyckningar, tecken eller motiv. Istället är tanken att man ska kunna addera det man önska från annat håll. Grundarna utesluter dock inte att kan komma att lägga till enkla ränder eller prickar på kläderna i framtiden.
Man kommer också att satsa på smarta funktioner för att öka användarupplevelsen. En av dessa är smart orderhistorik som låter kunden filtrera tidigare köp på bland annat kön och storlek för att enkelt kunna beställa samma saker igen med endast ett klick. Med ytterligare ett klick ska man kunna ändra storlek på samma kläder för att snabbt kunna byta ut sina favoriter i garderoben.
Källa: TechCrunch