För ett halvår sedan lanserade det svenska friluftsmärket Norra Outdoor sin e-handelsbutik och kom i mål med sin första produkt, allt efter en lyckad kampanj på Kickstarter.
LÄS ÄVEN: Ny webbutik har öppnat: ”Redan risk för att lagret tar slut”
Nu har webbshoppen varit uppe i cirka sex månader och det har varit extremt spännande och lärorikt. Sist vi hade ett fullt lager, i september, fick vi in drygt 150 beställningar, säger Jacob von Matern, grundare av Norra Outdoor, till Ehandel.
Vi närmar oss 1000 sålda par av Ljung-byxan som var vår första produkt. Den största utmaningen har varit att lagret på de populäraste storlekarna av byxan tog slut efter cirka 4 månader. Det är fantastiskt kul att det har gått över förväntan, men också synd att lagret tog slut snabbare än vi trodde.
Transparens är ett viktigt ämne och en central del i Norra Outdoors verksamhet, vilket gäller såväl produkternas tillverkning som prissättning.
På sin sajt redogör företaget för en produktionsmodell kallad för "direkt till konsument” som förklarar strategin bakom Norras prissättning. När det kommer till tillverkning så är hållbarhet högst upp på listan. Men med transparens vill företaget dels visa hur och av vad plaggen tillverkas, samt ge sina kunder möjligheten att följa med i skapelseprocessen.
Det är en av grundpelarna i Norra; att utveckla och producera produkter på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt och samtidigt kommunicera hur det går till. För oss är det också extremt kul att få ta del av alla tankar och kommentarer som Norras följare har, säger Jacob och fortsätter:
Tanken är att ge en bättre bild av vad som sker under utvecklingen och när produkterna tillverkas. En annan aspekt är också att kunna få feedback tidigt i processen, från användarna, vilket är ovärdeligt. Det har påverkat både utseende och funktion i samtliga produkter. Förhoppningen är också att man kommer uppskatta och ta hand om sin produkt mycket mer om man har följt processen från början.
Samtidigt som hållbarhet är viktigt för er, så är ju inte nyproduktion bra för miljön. Hur tänker ni kring det?
Ansvarsfullt och hållbart producerade produkter har oftast ett väldigt högt pris. Jag tror att detta gör att många väljer ett mindre hållbart alternativ till förmån för ett lägre pris. Tanken med Norra är att genom ”direkt till konsument”-modellen kunna sänka priströskeln och ge konsumenten chans att investera i riktigt bra produkter från Norra, framför något annat mindre hållbart alternativ, svarar han och tillägger:
Ett stort miljöproblem idag är all den plast som hamnar i vår natur i form av mikrofibrer. Vide, som vi nu lanserat, är en fleecetröja som är tillverkad i Polartec’s nya fleecetyg Power Air. Ett tyg som, tack vare sin innovativa konstruktion, släpper ifrån sig upp till 80 procent mindre mikrofibrer än konventionellt fleecetyg och som är tillverkat av 89% återvunnen polyester. Ett stort steg i rätt riktning. Det kommer hela tiden nya möjligheter att göra saker på ett ännu mer hållbart sätt än tidigare. Mentaliteten är att hela tiden var nyfiken och fråga sig själv på vilket sätt och varför en produkt kommer till, hur den används, om den kan repareras och återvinnas.
LÄS ÄVEN: Nya online-märket: ”Extremt spännande med kickstartern”
Nu är Norra Outdoor igång med sin andra kampanj på Kickstarter. Efter första dagen hade företaget nått 31 procent av sitt mål och idag, nästan tre veckor efter kampanjens start, är det inte mycket kvar till målsumman.
Det är ett extremt spännande projekt och Norras tredje produkt. Förhoppningen är att nu att vi ska kunna finansiera produktionen.
Utmaningen med dessa typer av produkter är att det krävs att man producerar stora volymer, samt att kunna ta in förköp via Kickstarter och på så viss få delar av produktionen finansierad. Detta gör det möjlig för oss, som en liten spelare, att utmana jättarna med jämlika eller till och med bättre produkter.
Förutom den planerade produktionen jobbar samtidigt Norra med flera andra spännande projekt, som de inte kan uttala sig om i skrivande stund. Under 2020 ska ytterligare produktidéer förverkligas. I dagsläget driver Jacob företaget själv, men förhoppningen är att växa och koppla på fler kompetenser framöver.
Det känns som att Norra är på rätt väg och att det finns en efterfrågan. Det ska verkligen bli spännande att se vad nästa år kan ge, avslutar Jacob von Matern.