Sedan en tid tillbaka har Konsumentombudsmannen och influencern Kenza, via sitt bolag Kenza Zouiten AB, befunnit sig i en tvist. Bakgrunden är att myndigheten menar att ett antal av influencerns inlägg borde ha märkts som reklam.
Totalt har 31 inlägg som Kenza har publicerat på Instagram, Youtube, Facebook och på sin egen blogg, anmälts till domstol av KO. I februari i år dömdes hon av Patent- och marknadsdomstolen till ett vite på 200 000 kronor, varpå domen överklagades. Nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen gått på samma linje och vitesbeloppet höjs till en halv miljon kronor.
LÄS ÄVEN: Influencer fälls för otydlig reklam: "Har gjorts mot ersättning"
KO tyckte att alla 31 anmälda inlägg - som har e koppling till ett glasögonföretag - borde ha reklammärkts, medan Kenza tyckte att endast två av dem utgjorde reklam. Nu går alltså en ny rättsinstans på KO:s linje.
Domstolen delar inte influencerns uppfattning. Domstolen skriver att det är flera andra inlägg som också har ett kommersiellt syfte och som har gjorts för att främja glasögonmärket. Detta eftersom domstolen bland annat anser att en resa till Zanzibar, där fotografier för reklamkampanjen togs och som bekostades av glasögonföretaget, var en del av ersättningen för uppdraget, återger KO i ett pressmeddelande.
För Konsumentombudsmannen innebär domen en seger i kampen för tydligare reklammarkering.
Det är bra att domstolen nu avgjort vad som kan bedömas som reklam i en influencers inlägg i sociala medier. Följden bör bli att influencers blir noggrannare med att reklammarkera det som är marknadsföring. Det är bra för följarna att enkelt se vad som är reklam och vad som är influencerns personliga åsikter i flödet, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.
Domen går inte att överklaga och innebär enligt KO "ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer".
Ehandel har sökt Kenza Zouiten.
LÄS ÄVEN: Historiska domen avslöjar - därför fälldes Kenzas inlägg