Nu ska det bli möjligt för e-handlare att bara betala för de Google-annonser som leder till köp. Speqta har lanserat Shopello BidBrain som med hjälp av AI-teknik ska bistå just med detta. Tekniken bakom produkten bygger på data från 3000 webbbutiker i hela 17 olika länder.
Genom att optimera butikens produktlista (flöde) och anpassa buden i realtid så vidarebefordrar Shopello BidBrain endast trafik som med hög sannolikhet kommer att innebära ett köp. Tidigare betalade e-butiker för all trafik som vidarebefordrades till hemsidan, oavsett om det resulterade i ett köp eller inte. Nu kan de välja att bara betala en procentsats av försäljningen eller vinsten, säger Fredrik Lindros, vd på Speqta, i ett pressmeddelande.
Speqta själva tar också ut en procentsats av köpet eller vinsten på köpet som genererats med hjälp av deras AI-teknik.
Fördelen är att e-handlare kan annonsera helt riskfritt. Att annonsera på Google och bara betala för de annonser som leder till köp är lite av den heliga graal för marknadsföring, säger Fredrik Lindros.