ANNONS

Nu vĂ¥gar BGA satsa igen: "Vi har blivit mycket starkare"

BGA-gänget flaggar för expansion

Letar sig ut i Europa.

ANNONS

Den tyska satsningen gick inte som man hoppats och lades till slut ned. Men skam den som ger sig. Nu gĂ¥r BGA in med full kraft i Nederländerna och i höst laddar man för revansch pĂ¥ den tyska marknaden.

Vi var en för liten organisation förra gĂ¥ngen bĂ¥de ekonomiskt och personalmässigt. VĂ¥r satsning blev för bred och vi klarade inte att hĂ¥lla igĂ¥ng med tillräcklig kraft. Vi stängde i september 2018 och hade totalt haft 2500 order när vi stängde, berättar Björn Andersson, vd pĂ¥ BGA Group, om det första försöket i Tyskland.

Det som gör att vi vĂ¥gar igen är att vi har blivit mycket starkare finansiellt och byggt upp en helt fantastisk organisation inom alla omrĂ¥den. VĂ¥rt sortiment är dessutom bredare vilket gör oss säkra pĂ¥ att en ny etablering kommer gĂ¥ betydligt bättre.

Portarna till den nederländska marknaden är nu öppnade. Sajten har tänts upp och den första ordern trillade in efter 22 timmar.

Nederländerna liknar Sverige kulturellt och stilen pĂ¥minner mycket om den skandinaviska. Det är ocksĂ¥ ett land som ligger nära geografiskt, vilket gör det till ett naturligt steg, säger Björn Andersson.

Vad har ni för strategi när ni gĂ¥r in pĂ¥ nya marknader?

Det viktigaste för oss när vi gĂ¥r in i ett nytt land är att stilen och trenderna passar in i vĂ¥rt skandinaviska tänk. Vi har dessutom nackdelen att vi skickar stora otympliga produkter, vilket gör att den geografiska närheten är en viktig faktor.

Och det verkar inte ta stopp vid de senaste expansionerna. Man planerar även för att testa vilken potential som finns pĂ¥ andra marknader med sin engelska sajt.

Efter vĂ¥rt intĂ¥g pĂ¥ den nederländska och tyska marknaden handlar det närmaste Ă¥ret och Ă¥ren om att skapa en stabil bas i dessa omrĂ¥den. Vi är dock alltid öppna för att vĂ¥ga gasa ännu mer, därav vĂ¥r lansering av en engelsk sida som vi kommer att ha som en testballong mot olika lokala marknader. SĂ¥ det är inte omöjligt att vi gĂ¥r in skarpt i ytterligare länder inom ett Ă¥r, säger Björn Andersson.

LÄS ÄVEN: BGA lanserar i Tyskland – öppnar för investerare

ANNONS
Nils Lund
nils@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna pĂ¥ golfbanan. Nu till rabatterat pris!