Den tyska satsningen gick inte som man hoppats och lades till slut ned. Men skam den som ger sig. Nu går BGA in med full kraft i Nederländerna och i höst laddar man för revansch på den tyska marknaden.
Vi var en för liten organisation förra gången både ekonomiskt och personalmässigt. Vår satsning blev för bred och vi klarade inte att hålla igång med tillräcklig kraft. Vi stängde i september 2018 och hade totalt haft 2500 order när vi stängde, berättar Björn Andersson, vd på BGA Group, om det första försöket i Tyskland.
Det som gör att vi vågar igen är att vi har blivit mycket starkare finansiellt och byggt upp en helt fantastisk organisation inom alla områden. Vårt sortiment är dessutom bredare vilket gör oss säkra på att en ny etablering kommer gå betydligt bättre.
Portarna till den nederländska marknaden är nu öppnade. Sajten har tänts upp och den första ordern trillade in efter 22 timmar.
Nederländerna liknar Sverige kulturellt och stilen påminner mycket om den skandinaviska. Det är också ett land som ligger nära geografiskt, vilket gör det till ett naturligt steg, säger Björn Andersson.
Vad har ni för strategi när ni går in på nya marknader?
Det viktigaste för oss när vi går in i ett nytt land är att stilen och trenderna passar in i vårt skandinaviska tänk. Vi har dessutom nackdelen att vi skickar stora otympliga produkter, vilket gör att den geografiska närheten är en viktig faktor.
Och det verkar inte ta stopp vid de senaste expansionerna. Man planerar även för att testa vilken potential som finns på andra marknader med sin engelska sajt.
Efter vårt intåg på den nederländska och tyska marknaden handlar det närmaste året och åren om att skapa en stabil bas i dessa områden. Vi är dock alltid öppna för att våga gasa ännu mer, därav vår lansering av en engelsk sida som vi kommer att ha som en testballong mot olika lokala marknader. Så det är inte omöjligt att vi går in skarpt i ytterligare länder inom ett år, säger Björn Andersson.