Vi har tidigare skrivit om att Facebook jobbat på en ”Vill ha”-knapp, Nu har de gjort verklighet av det hela. Just nu testar Facebook en ny funktion som man kallar Collections. Ett nytt sätt för företag att presentera sina produkter för konsumenter och låter dem organisera de produkter de vill ha i en virtuell önskelista.
När en återförsäljare publicerar en Collection som innehåller en handfull olika produkter från deras sida blir det som vanligt synligt i en användares nyhetsflöde. När användaren klickar kan han eller hon sedan kolla genom produkterna och välja mellan de tre olika knapparna Like, Want och Collect.
Det verkar som att endast en av knapparna kommer att visas åt gången. De ska dock ha samma funktion och användaren får skriva i ett fält varför hon valt just den produkten och placerar den sen i en särskild kategori. Till exempel mode, inredning eller något annat man själv väljer, och det blir sedan synligt på användarens tidslinje.
Företagen kommer också att kunna länka bilderna till sin nätbutik och enligt Facebook kommer de inte att ta betalt för hänvisningarna, åtminstone inte till en början.
Endast för få utvalda
Just nu testar man funktionen tillsammans med sju olika nätbutiker, bland annat Pottery Barn, Victorias Secret och Neiman Marcus. För tillfället fungerar det bara för amerikanska användare och det är inte bestämt när eller om den kommer att släppas lös för resten av världen.
Funktionen kommer i så fall bara vara tillgänglig för företag som har en företagssida på Facebook och det som företagen publicerar kommer bara att synas för personer som följer just det företaget.
Enligt Facebook kommer funktionen för tillfället att vara gratis och man kommer inte heller att ta provision på det som säljs via Collections. Men det är väl inget högoddsare att tro att de kommer att ta betalt för tjänsten om de rullar ut den i stor skala.
Källa: Internet Retailer