ANNONS

Nu tar nästa Kinagigant klivet in i Ryssland

Nu tar nästa Kinagigant klivet in i Ryssland

JD.com har valt Ryssland som sin första utlandssatsning och inom fem Ă¥r planerar man att vara marknadsledande i landet.

ANNONS

Kinesiska JD.com tar sitt första steg utanför Kina. I morgon lanserar e-handelsföretaget en rysksprĂ¥kig sajt och man har stora planer för framtiden. Inom fem Ă¥r ska man nämligen vara den största e-handelsaktören pĂ¥ den ryska marknaden.

– Till en början planerar vi att erbjuda ryska konsumenter de bästa kinesiska produkterna. Framöver vill vi presentera ryska produkter till den kinesiska och andra marknader, som vi sĂ¥ smĂ¥ningom kommer att erövra, säger Victor Xu, VD för JD.coms International Business Group.

Inga piratkopior

För att lyckas med sina högtflygande planer har JD.com skrivit avtal med det ryska logistikföretaget SPSR Express samtidigt som man säger sig vara redo att samarbeta med alla internationella aktörer inom logistiktjänster.

Man har ocksĂ¥ planer pĂ¥ att bygga egna distributionscentraler i Ryssland i framtiden för att garantera leveranser inom fem dagar. Man säger sig ocksĂ¥ ha ett trumfkort pĂ¥ hand jämfört med sina kinesiska rivaler, man säljer inga förfalskningar pĂ¥ sin sajt.

Kängan är troligtvis främst riktad mot Alibaba som nyligen meddelade att deras e-handelssajt AliExpress öppnar kontor i Ryssland för att komma närmare en av sina strategiska globala marknader. AliExpress är för närvarande den mest populära onlinebutiken i Ryssland med uppskattningsvis 15,6 miljoner kunder varje mĂ¥nad.

 

Källa: RT.com

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se