Singles Day hade i ett par år fört en ganska blek tillvaro i Sverige när det 2018 plötsligt hände något. När vi tog en titt i Ehandel Analytics kunde vi plötsligt se att kampanjdagen för första gången hade gjort ett avtryck i den svenska e-handeln. Faktum är att antalet beställningar ökade med 126 procent, jämfört med motsvarande dag 2017.
LÄS ÄVEN: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige
Väntad ökning: 30 procent
Det ska tilläggas att det finns vissa problem med att bara jämföra 2017 och 2018 års Singles Day rakt av. Förra året inföll Singles Day på en söndag - en veckodag som är välkänd för sitt höga antal e-handelsorder - och året innan inföll dagen på en lördag, som är känd för motsatsen. I år går Singles Day - som alltid arrangeras den 11 november - av stapeln på en måndag, närmare bestämt i övermorgon. Och sammantaget att även måndagen brukar ses som en stark e-handelsdag och att Singles Day verkar flytta fram positionerna i Sverige rent allmänt, så kan vi nog vänta oss ett tydligt lyft i statistiken även i år.
Det är svårt att ge en exakt prognos eftersom Singles Day låg på en söndag, en av veckans bästa dagar, i fjol och på en lördag, en av veckans sämsta dagar, 2017. Men om vi gör en försiktig uppskattning så tror jag att vi åtminstone landar på en 30-procentig ökning i år jämfört med i fjol, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.
Även om vi på redaktionen under de senaste åren inte direkt har översållats av information om kommande Singles Day-kampanjer, så har vi ändå kunnat rapportera om e-handlare som valt att satsa. Och det blir allt tydligare att det är fler och fler som tar till sig dagen.
LÄS ÄVEN: “På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat”
Backar upp sen Black Friday
I år verkar det som att handlare för första gången väljer att göra Singles Day till en köpfest som varar i flera dagar, inte helt olikt hur Black Friday en gång i tiden gick från att utgöra en dag till att plötsligt vara etablerad som en vecka. Så gör till exempel CDON i år, vilket vi kunde berätta mer om i en artikel tidigare i veckan.
Singles Day har redan blivit en av våra bästa dagar på året och förra året var första gången vi erbjöd våra kunder 11 procent på hela sortimentet. Vi är stolta över att ha bidragit till att forma Singles Day till vad den är i Norden idag och att vi nu kan erbjuda konsumenter fler dagar än Black Friday att göra smarta julklappsdeals på, sade Henrik Jarl, marknadschef på CDON, inför årets kampanj.
LÄS ÄVEN: CDON kör Singles Day i fyra dagar - rivstartar på fredagen
Vi bestämde oss för att ta kontakt med ett antal företag för att se hur de ställer sig till världens största e-handelsdag, som Singles Day faktiskt har vuxit till att bli efter att den kinesiska nätjätten Alibaba hoppat på rea-dagen.
Bank Bergström, vd på Nordic Nest, tvekar inte en sekund. Vi kommer absolut att köra en Singles Day-kampanj! meddelar han i ett mejl till redaktionen. Flera aktörer har tagit med det faktum att Black Friday infaller ovanligt sent i år när de tagit beslut angående Singles Day. Så även Nordic Nest.
Med tanke på hur sent Black Friday ligger i år, vill vi ge våra kunder möjlighet att göra rejäla fynd redan nu i början av november. Som alltid så jobbar vi hårt med att ligga rätt i pris på marknaden, men i tillägg till det kommer vi även att ha ett generöst erbjudande på stora delar av vårt sortiment under vår Singles Day-kampanj, fortsätter Bank Bergström.
Lyckohjul och livesändningar
Cocopanda har, precis som CDON, bestämt sig för att i år satsa på en Singles Weekend-kampanj som börjar redan den 8 november för att sedan pågå till och med huvuddagen den 11 november. Lene Johansen, marknadschef på Cocopanda/BliVakker, berättar att bolaget inte direkt planerar att spara på krutet i år.
Det blir livesändningar med varumärkesspecialister, tävlingar och nya erbjudanden varje dag. Vi kör lyckohjul och massor av överraskningar till våra följare i sociala medier. Det blir fokus på giveaways och möjligheten till att göra riktigt bra deals inom alla våra skönhetskategorier. Vi inleder också försäljningen av alla fina gåvoset inför julen och det kommer att finnas möjlighet att göra bra köp på adventskalendrar, skriver hon i en kommentar till vår systersajt Ehandel.com.
Ola Fors, e-handelschef på Outnorth, berättar att i år blir det tredje året som de kör en Singles Day-kampanj. Fors menar dock att Singles Day förmodligen alltid kommer att vara något av en lillebror till Black Friday i Sverige.
Vi är så klart medvetna om konsumtionsdebatten kring ett rea-event som detta. Men där kunderna finns och vill handla bra och hållbara Outdoor-grejer vill vi vara med. Vi tillhandahåller kläder och utrustning som ska möjliggöra att man kan uppleva natur och vildmark, för att man ska må bättre både fysiskt och mentalt, säger han.
Med anledning av debatten om slit-och-släng och överkonsumtion, tycker man på Outnorth att det är rimligt att inte bara billigare plagg av sämre kvalitet syns i kampanjerna.
Då tillhandahåller vi hellre alternativet med hög kvalitet till bra priser, snarare än att avstå.
Hur kommer er kampanj att se ut?
Vi kommer att ha en superkampanj på enmanstält på Singles Day. Nädå, det blir en lite bredare kampanj än så, men exakt vad vi gör vill jag faktiskt inte avslöja.
"Därför tog vi Singles Day till Sverige"
Att inte vilja avslöja exakt hur ens Singles Day-kampanj kommer att se ut, är en återkommande inställning bland e-handlarna.
Singles Day är inte jättestort, men det ingår i vår kommunikationsplan, skriver exempelvis Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt, kort och gott i ett mejl till oss.
En rad företag har gått ut med pressmeddelanden där de berättar om sina planer inför årets Singles Day. Ett sådant är Kronans Apotek, som redan förra året märkte att Singles Day-försäljningen blev 17 gånger större än motsvarande dag 2017. Företaget kommer uteslutande att köra Singles Day på nätet, och har i år säkrat upp med ökad kapacitet på både sajten och på lagerhyllorna.
Vi kör 11 procent på allt utom läkemedel. Det innebär att det även är 11 procent på befintliga kampanjerbjudanden, skriver Linda Wakeham, PR-strateg på Kronans Apotek, till Ehandel.
Precis som CDON och Cocopanda kommer Elgiganten att smygstarta sin Singles Day-kampanj några dagar i förväg. Den 11 november förra året fick elektronikjätten, som kör Singles Day för tredje året i rad, till en tillväxt på 130 procent jämfört med samma datum året innan.
Som marknadsledare bevakar vi alltid olika trender och företeelser som har med vår bransch att göra, och vi vill självklart alltid skapa möjligheter att ge våra kunder så bra erbjudanden som möjligt. Därför tog vi Singles Day till Sverige. Efter dubblad försäljning första året och kunder som hängde på låset redan vid midnatt ifjol så har vi fått bekräftat att den här typen av handelshögtider är väldigt uppskattade av våra kunder. Därför växlar vi upp ännu mer i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige, i ett pressmeddelande.
"Ingen speciell aktivitet"
Men även om Singles Day i år ser ut att bli större i Sverige än någonsin tidigare, så finns det fortfarande aktörer som säger nej tack till ytterligare en stor kampanjfest i november.
Ett exempel är IKEA, som åtminstone förra året även valde bort Black Friday.
LÄS ÄVEN: IKEA skippar Black Friday: “Har valt att inte uppmärksamma”
IKEA kommer inte ha någon speciell aktivitet för Singles Day, skriver Felix Östman på IKEA Retail Sveriges pressavdelning.
Inte heller Skincity kommer att uppmärksamma årets Singles Day med någon särskild kampanj.
Vi ser istället fram emot att erbjuda något alldeles extra för våra kunder inför och under Black Friday, hälsar Charlotte Larsson, PR Manager på Skincity.
LÄS ÄVEN: E-handelsjättens Singles Day: Omsatte 280 miljarder svenska kronor