I oktober i fjol la H&M-gruppen vantarna på second hand-plattformen Sellpy. Redan vid förvärvet avslöjades företagets expansionsplaner; Sellpy skulle in i Tyskland.
LÄS ÄVEN: H&M tar över Sellpy – ska lanseras internationellt
Med deras stöd kommer vi investera i fortsatt tillväxt och lansera Sellpy i Tyskland under nästa år, sa Michael Arnör, medgrundare och vd på Sellpy, då.
Så sent som i slutet av maj flyttade Sellpy in i ett nytt större logistikcenter, bara några minuter från Arlanda flygplats. Placeringen förklarades med att företaget förbereder sig inför verksamhetens uppskalning.
LÄS ÄVEN: Sellpy landar lager nära flygplatsen: ”Ska hantera 8 miljoner varor”
Och nu har man förverkligat planerna; Sellpy lanseras i Tyskland. H&M Group understryker att second hand-konceptet följer bolagets hållbarhetsarbete som syftar till att gå från en linjär till cirkulär ekonomi gällande textil. H&M investerade i Sellpy redan 2015 via sitt investeringsbolag CO: LAB.
Vi är glada över Sellpys första steg på deras internationella resa som vi också stöder genom vår investering och vårt strategiska partnerskap. Vi tror verkligen på entreprenörerna och teamet bakom Sellpy och deras unika cirkulära affärsmodell som också är i linje med vår vision att bli helt cirkulära, säger Nanna Andersen, chef för CO: LAB, i ett pressmeddelande.
LÄS UPPFÖLJNINGEN: Sellpy slog 200 miljoner – ”ska utöka kapaciteten ytterligare”