Omsättningen har dubblats och fortsätter att öka. Enligt Jimmy har man hittat en nisch som attraherar företagskunder.
Vi har med små medel dubblat omsättningen, och vi tror att vi kommer kunna öka ytterligare, säger han och fortsätter:
Vi har en nischad produkt som passar många institutionella köpare. Den svåraste utmaningen har varit att kommuner och regioner har väldigt mycket egna idéer om hur de vill köpa in produkter som kräver enorm handpåläggning, eller mycket dyra integrationer för att generera några hundralappar i omsättning. Det gäller att veta när man måste säga nej.
Kunskapat verkar på en konkurrensutsatt marknad och har valt att fokusera på nischade varumärken för att sticka ut.
"Svårt att slåss med större spelare"
Posters ses som en attraktiv produkt med låga returfrekvenser, men konkurrensen från större aktörer med bredare sortiment är en utmaning.
Posters är en bra produkt då returerna är extremt låga (under en procent). Samtidigt är det svårt att slåss med de större spelarna som gör mer 'generella' motiv, så som entreprenör bör man använda sig av en mängd olika varumärken som är nischade i samma bolag om man skall kunna leva på det.
Det är lätt att få hybris och satsa allt på ett kort och sedan vända till förlust.
Bakom Kunskapat står Opposite AB, som förvärvade verksamheten från en reklambyrå. I samband med förvärvet genomfördes en rad förbättringar av e-handelsplattformen, bland annat genom att anlita plattformsexperter.
Kunskapat var sprunget ur en reklambyrå som använde det som ett sätt att ta tillvara på produktionstid som inte blev använd. E-handeln var då bara en del av verksamheten. Men från och med april 2024 är e-handeln Opposite AB:s enda inkomstkälla.
Opposite AB, som alltså nu driver Kunskapat, har ambitiösa planer för postersajten och ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten under 2025.
"Spännande att vara e-handlare"
Fokus ligger på att automatisera processer och implementera nya teknologier, samt att lansera ytterligare ett nischat varumärke.
För 2025 handlar det mest om att färdigställa den automation och de bra saker vi påbörjat. Sedan tittar vi efter att starta ett nytt nischat varumärke, säger Jimmy Rosén och avslutar med:
Detta är den första shoppen vi släpper, men vi har fler shopar i startgroparna. Det är spännande att vara e-handlare och få vara med från ax till limpa, och inte bara utveckla funktioner. Jag har hjälpt mer än en person att bli väldigt rik, så att ta den kunskapen och applicera på sin egen satsning är väldigt enkel och rolig.