Till skillnad från i västvärlden sker majoriteten av näthandeln i Kina på marknadsplatser som Taobao och Tmall. Två shoppingportaler som ägs av landets största e-handlare Alibaba där olika återförsäljare konkurrerar med varandra.
I dag står Alibaba för 90 procent av all försäljning på online-marknadsplatser i Kina. Deras största konkurrent, Jingdong har dock bestämt sig för att knipa en allt större andel av den handeln med sin egen marknadsplats, JD.com.
Jingdong började på allvar med näthandel 2004 och har på senare år gått från att vara en renodlad återförsäljare av hemelektronik, till att även bli en marknadsplats för olika återförsäljare. I dag ska man ha över 10 000 handlare som säljer på sajten inom flera olika produktkategorier.
50 procent till 2016
I genomsnitt behandlar Jingdong en halv miljon orders dagligen och sajten har mer än 100 miljoner sidvisningar per dag. Under förra året nästan fördubblade Jingdong sin försäljning på nätet till 9,63 miljarder dollar och man säger att sajtens marknadsplats är nyckeln till framgång.
Enligt Jingdongs grundare och vd, Qiangdong Liu, står JD.coms marknadsplats i dag för 20 procent av sajtens försäljning. Till 2016 vill han höja den siffran till 50 procent. Och även om han inte nämner Alibaba vid namn så är han inte helt nöjd med deras ställning på marknaden.
– Det är inte ett gott tecken när en plattform har en marknadsandel som är högre än 50 procent. Jingdong ser marknadsplatser som en viktig verksamhet för framtiden och vi hoppas att vi kan ge fler alternativ till handlare och konsumenter, säger Qiangdong Liu.
Källa: Internet Retailer