ANNONS

Nu ska Kinas nummer tvÄ ta sig an Alibaba

Nu ska Kinas nummer tvÄ ta sig an Alibaba

Jingdong Àr Kinas nÀst största e-handelsföretag men nu ska man pÄ allvar ta upp kampen med landets nummer ett, Alibaba. För att knipa en större andel av Kinas e-handel gör man nu en stor satsning pÄ sin marknadsplats JD.com.

ANNONS

Till skillnad frÄn i vÀstvÀrlden sker majoriteten av nÀthandeln i Kina pÄ marknadsplatser som Taobao och Tmall. TvÄ shoppingportaler som Àgs av landets största e-handlare Alibaba dÀr olika ÄterförsÀljare konkurrerar med varandra.

I dag stÄr Alibaba för 90 procent av all försÀljning pÄ online-marknadsplatser i Kina. Deras största konkurrent, Jingdong har dock bestÀmt sig för att knipa en allt större andel av den handeln med sin egen marknadsplats, JD.com.

Jingdong började pÄ allvar med nÀthandel 2004 och har pÄ senare Är gÄtt frÄn att vara en renodlad ÄterförsÀljare av hemelektronik, till att Àven bli en marknadsplats för olika ÄterförsÀljare. I dag ska man ha över 10 000 handlare som sÀljer pÄ sajten inom flera olika produktkategorier.

50 procent till 2016

I genomsnitt behandlar Jingdong en halv miljon orders dagligen och sajten har mer Àn 100 miljoner sidvisningar per dag. Under förra Äret nÀstan fördubblade Jingdong sin försÀljning pÄ nÀtet till 9,63 miljarder dollar och man sÀger att sajtens marknadsplats Àr nyckeln till framgÄng.

Enligt Jingdongs grundare och vd, Qiangdong Liu, stÄr JD.coms marknadsplats i dag för 20 procent av sajtens försÀljning. Till 2016 vill han höja den siffran till 50 procent. Och Àven om han inte nÀmner Alibaba vid namn sÄ Àr han inte helt nöjd med deras stÀllning pÄ marknaden.

– Det Ă€r inte ett gott tecken nĂ€r en plattform har en marknadsandel som Ă€r högre Ă€n 50 procent. Jingdong ser marknadsplatser som en viktig verksamhet för framtiden och vi hoppas att vi kan ge fler alternativ till handlare och konsumenter, sĂ€ger Qiangdong Liu.

KĂ€lla: Internet Retailer

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se