Foodora hungrar efter mer. Last mile-bolaget får inte nog. I fjol startade de exempelvis en medie- och PR-byrå som hjälper företag med marknadsföring, vilket ligger ganska långt från grundkonceptet, att låta anslutna bud, på moped eller cykel, hämta och leverera mat och livsmedel i större städer.
LÄS ÄVEN: Foodora blir Danske Banks reklammakare – ”nya kanaler”
Och på fredagen meddelar Foodora att de även ska satsa på hemmakockar. Upplägget går ut på att privatpersoner hemma i sina kök ska laga mat till andra privatpersoner. Men dessa hemmakockar ska först registrera sig hos last mile-bolaget – och sedan genomgå en utbildning kring bland annat livsmedelshygien, innan de kan bli godkända som Foodora-anslutna hemmakockar.
Och det är förstås last mile-aktören som hämtar och lämnar denna mat till andra privatpersoner. Bolaget kallar sig därmed i det här fallet för ”matmäklare”. Det syftar på att det, i vanlig ordning, är mellanhanden som hämtar och levererar den hemlagade maten.
Liknar Uber
I Foodora-appen kan användarna se vilka hemmakockar som är redo att laga mat till dem. Det påminner därför en del om exempelvis Ubers delningsekonomiska upplägg med privatpersoner som använder sina egna bilar, för att köra taxi. Och även i det fallet ser man förstås var i ens område som det finns lediga Ubers.
Jag vill att alla människor som vill och kan sprida matglädje ska få möjlighet att göra det. Att vi blir matmäklare känns spännande, och vi ser fram emot att nu öppna upp vår handelsplattform till alla matentusiaster, som jag vet finns runt om i hela Sverige, säger Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora
Satsningen rullas nu först ut i Nackaområdet i sydöstra Storstockholm. Därefter ska fler områden läggas till. Målet är att upplägget med hemmakockar sedan ska sprida sig till hela landet. Nu återstår det att se huruvida man lyckas med ett koncept som svenskarna inte är vana vid än. Det förekommer dock redan i bland annat en del europeiska storstäder.