För några veckor sedan kunde vi gå ut med nyheten om Hållbar E-handel, ett slags nätverk som satts ihop med syfte att utveckla hållbarhetsarbetet inom e-handeln. Med på tåget finns - förutom oss på Ehandel - e-handelsprofiler som Pär Svärdson på Apotea, Ville Kangasmuukko Nordström på Bubbleroom och Patrik Rees, grundare och styrelseordförande på investmentbolaget E-Business Partner.
LÄS ÄVEN: Hur blir man en hållbar e-handlare? Det ska vi ta reda på!
Fokuserar på leveransen
Sedan dess har arbetet fortskridit i hög takt och i dag kan vi meddela att Hållbar E-handel är öppen för anmälningar från företag som är intresserade av att ta del av erbjudandet. Samtidigt har initiativet format en organisation där Patrik Rees kommer att ha rollen som ordförande.
Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e- handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med. En av våra fokusfrågor nu blir att göra det enklare för konsumenten att välja en hållbar leverans, säger Patrik Rees i en kommentar.
Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel idag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, tillägger Pär Svärdson.
"Har ingen illusion"
Organisationen Hållbar E-handel kommer att ge alla som säljer via e-handel ett slags medlemskap där företaget får möjlighet att certifiera personer som får kunskap om och verktyg för att arbeta med hållbarhetsfrågor inom det egna bolaget. Tanken är alltså att den certifierade personen ska hjälpa det egna e-handelsföretaget att agera mer hållbart.
Förhoppningen är att Hållbar E-handel ska bidra med kunskap, kommunikation och samverkan och att branschen därmed på sikt ska agera mer hållbart. För även om det kan vara klurigt att få koll på allt som har med hållbarhet att göra, så tvivlar inte initiativtagaren Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef på Ehandel, på att det finns en stark vilja att agera hållbart.
Vi har ingen illusion om att det finns e-handlare som idag är hållbara till 100 procent. Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel, säger Sanna Thurdin.
Mer info om Hållbar E-handel och information om hur man gör för att bli certifierad hittar du på www.hallbarehandel.org.