E-handelsföretaget LinLiving, som startades som ett UF-projekt för drygt sex år sedan, tar klivet utanför Sveriges gränser. Idag har en helt ny internationell LinLiving-sajt lanserats.
Det är väldigt spännande att se hur försäljningen kommer att bli! Vi lade ut sidan idag klockan 09:00 och det är en stor milstolpe för LinLiving som varumärke! berättar Mikael Ekström, delägare i Lin Living, för Ehandel.
LÄS ÄVEN: UF-företaget blev ett heltidsjobb – omsatte 3 miljoner
Företaget har jobbat på den nya webbutiken i flera månader. Men allt började med att man hade märkt en ökad uppmärksamhet från andra länder. Cirka 10 procent av kundbesöken, på den svenska sajten, kommer från utlandet.
Först tänkte vi att vi skulle expandera till Norge, Danmark och Finland. Men efter att ha analyserat statistiken insåg vi att vi hade väldigt många besök från bland annat USA och Tyskland. Då ställde vi om tänket. Nu börjar vi med en ".com"-sida på engelska och skickar överallt. När vi har varit igång ett tag kommer vi att analysera vilka länder vi får in mest beställningar från och då kommer vi bygga en lokal sajt för den marknaden, säger Mikael och fortsätter:
Vi har arbetat på sajten under hela våren och det har varit en stor del av vårt e-handelsfokus den senaste tiden. Vi har gjort väldigt mycket själva så allt är ännu inte klart, men vi kommer att fortsätta jobba och optimera sajten.
LÄS ÄVEN: Sämsta månaden blev den näst bästa någonsin – ökade 144 procent
Nu är det fullt fokus på att få igång försäljningen och samtidigt lokalisera vilken marknad som kommer att efterfråga företagets produkter allra mest.