ANNONS

Nu kan man E-handla direkt i Googles sökresultat

Nu kan man E-handla direkt i Googles sökresultat

Sökjätten har lanserat en köpknapp som gör det möjligt att shoppa i sökresultatet på mobilen.

ANNONS

Det har ryktats ett tag och igår lanserades officiellt, Purchases on Google. Något som gör det möjligt för smartphone-användare att köpa produkter direkt i Googles annonsformat Product Listing Ads.

PLA är ett annonsformat som visar bild och pris på en produkt samt var man kan köpa den när någon gör en produktrelaterad sökning på Google. Framöver kommer det alltså även att synas en köpknapp på vissa av dessa i mobilen.

Om användaren klickar på knappen hamnar de på återförsäljarens Google-sida, alltså inte på återförsäljarens egen sajt, där köpet sedan hanteras av Google.

Ökad mobil konvertering

Även om Google står för produktsidan och transaktionen så är det återförsäljarna själva som står för lagerhållning och distribution. Google verkar inte ta betalt för själva transaktionen, istället tar man betalt per klick till själva produktsidan. Alla efterföljande klick och interaktioner på produktsidan är sedan gratis.

Köpknappen är ett försök från Googles sida att öka konverteringen på mobila enheter då mer än hälften av sökningarna på Google sker via en smartphone. Samtidigt konstaterar sökjätten att konverteringen bland mobila kunder bara är en tredjedel jämfört med de som shoppar med hjälp av dator eller surfplatta.

– Om Google kan bidra till att minska skillnaderna mellan desktop och smartphone skulle det vara en stor vinst för e-handeln. Googles nya köpknapp bör dramatiskt förbättra och effektivisera den mobila köpupplevelsen, säger Scot Wingo, styrelseordförande i ChannelAdvisor, ett företag som hjälper handlare att sälja på marknadsplatser som Amazon och Ebay men även via Google.

 

Källa: Internet Retailer

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se