"För första gången någonsin".
Mer reklam eller mer relevant reklam? Skulle man få välja själv, som konsument, så hade man helt klart inte valt att bli störd av ännu mer reklam. Så för att annonsörerna ska kunna pricka rätt tillfällen för sin annonsering, istället för att skjuta brett, lanserar Acast nu en ny funktion.
Den nya funktionen "Keyword Targeting", som möjliggör kontextuell annonsering, har podcastbolaget själva utvecklat. Med den kan annonsörer rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.
Keyword Targeting hjälper oss att matcha podcasts och lyssnare med rätt annonsörer - oavsett storlek på podcasten, säger Ross Adams, vd för Acast, i ett pressmeddelande.
Vi har tillgång till outnyttjat annonsutrymme, i vår växande bas på 88 000 podcasts, där många av dem befinner sig i segmentet mellanstora podcasts. Dessa ger goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena.
Företaget är stolt över sin nya funktion som enligt dem är träffsäker och ska ge annonsörerna "mer värde per krona". För lyssnarna ska reklamen också upplevas mindre störande, då den kommer att hänga ihop med ämnet eller kontexten i podden.
Annonsörer kan för första gången någonsin integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer, skriver bolaget.
Tidigare i år lanserade Acast en liknande funktion kallad "Conversational Targeting" som ger annonsörer möjligheten att rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt. Något som Influens.se kikade närmare på. Conversational Targeting transkriberar varje avsnitt och innehållet analyseras sedan av AI, kategoriseras och görs tillgängligt för relevant annonsbudskap. Med det senaste tillägget Keyword Targeting kan annonsörerna nu även söka på specifika ord, och inte bara samtalsämnen.
Funktionerna finns tillgängliga på engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Acast jobbar på att fler språk ska läggas till och lovar att svenska och norska inom kort kommer att vara tillgängliga.