Retail and Brands har det kämpigt i kampen mot Covid-19 och presenterar i dag sin rekonstruktionsplan för att ta sig ur krisen. Såväl Brothers som Polarn O. Pyret är "svårt påverkade av effekterna av den pågående pandemin", meddelar koncernen bakom Polarn O. Pyret, Brothers och Departement & Stores.
Nu drar man åt kostnadskostymen rejält genom att stänga butiker och säga upp anställda. Polarn O. Pyrets långsiktiga analys har hittills inneburit tolv butiksstängningar. Nu ser man även över verksamheten utomlands.
Vi har följt vår plan och vidtagit drastiska åtgärder både finansiellt och i verksamheterna för att förbättra bolagens ekonomiska situation och skapa uthållighet. Bolagen har som en följd av detta tyvärr minskat antalet anställda och generellt sett över sina kostnader, så som inköp, säger Kristian Lustin, vd, RNB Retail and Brands, i ett uttalande.
"Alla måste inse behovet"
Förhandlingar pågår även brett om mer återhållsamma hyror, något som blir helt avgörande för kedjornas framtid.
Alla bolagens hyresvärdar har kontaktats och konstruktiva dialoger förs med merparten. Även med övriga borgenärer har bolagen en bra dialog, och de flesta inser att de måste göra uppoffringar för att bolagen ska kunna drivas vidare långsiktigt efter framgångsrika rekonstruktioner. Alla måste inse behovet av gemensamma krafttag.
Samtidigt som butiksförsäljningen halverats under mars och april har dock e-handeln ökat ordentligt. Polarn O. Pyrets e-handel har under de senaste veckorna "mångdubblat försäljningen" enligt RNB.
I dag avgörs hur den fortsatta resan ser ut när kedjorna möter sina fordringsägare i Stockholms tingsrätt.