Nosto grundades 2011 i Helsingfors och erbjuder en molnbaserad big data SaaS lösning som gör att e-handlare, genom att implementera en plug-and-play lösning i nätbutiken, kan leverera en personlig shoppingupplevelse för enskilda kunder baserat på unikt konsumentbeteende.
Den plattformsoberoende marknadsföringsmotorn riktar sig främst till små och medelstora e-handlare och den officiella lanseringen skedde under 2013 då rekommendationsmotorn även blev tillgänglig som självbetjäningslösning.
Nu har Nosto fått in 5,5 miljoner dollar, eller cirka 37,3 miljoner kronor, i en ny investeringsrunda ledd av riskkapitalbolaget Wellington Partners. Den nya finansieringen kommer att användas för att stödja företages globala tillväxtstrategi.
– Vårt uppdrag är att göra online shopping roligare genom att leverera personliga shoppingupplevelser till kunder. Efter en framgångsrik lansering av vår lösning i höstas och det enorma intresset lanseringen medfört, fortsätter vi nu uppfylla vår uppdrag genom att bygga nya verktyg som skall hjälpa människor hitta de mest relevanta och intressanta produkterna genom hela sin kundresa. Finansieringen ger oss möjligheten att fortsätta satsa på innovation, teknik och människor, säger Juha Valvanne, vd och grundare av Nosto.
Ökat intäkterna med 500 procent
Sedan lanseringen i oktober 2013, har Nosto lockat in över 1 200 nya återförsäljare till sin internationella kundlista och företagets intäkter har ökat med mer än 500 procent. Nosto har även tredubblat storleken på sin personal med nyanställda från Google, Amazon och andra globala e-handelsspelare.
Något som tydligen även lockat intresse från olika investerare. Förutom Wellington Partners syns även existerande investerare som Open Ocean Capital och SanomaVentures tillsammans med det finska innovationsfinansieringsverket, Tekes.
– Wellington investerar i tidigt skede i mycket lovande europeiska digitala media-och mjukvaruföretag för att hjälpa dem att lansera sin produkt globalt. Vi har lång erfarenhet av att investera i e-handelsanalys och verktyg för marknadsföringsautomatisering, och är väldigt glada över att kunna stöda Nosto under denna spännande tid. Vi ser enorm potential för en ny generation av verktyg, som hjälper små och medelstora nätbutiker jämna maktbalansen med e-handelsjättar som Amazon och Rakuten, säger Eric Archambeau, Managing Partner hos Wellington Partners.
Källa: Press