Det var ett tag sedan vi hörde från Nosto som försöker göra e-handelsbutiker mer personaliserade. Företaget ska ha flera svenska kunder men ambitionerna är uppenbart globala och man har tydligen en stor tillväxt bland e-handlare som använder Shopifys plattform.
LÄS ÄVEN: Nosto expanderar – de tar över som VD och Nordenchef
Nu meddelar Nosto att man tar in 16 miljoner dollar, runt 166 miljoner kronor, från Mandatum Asset Management Growth Equity (MAM GE). Och pengarna ska gå till att nå ut globalt och speciellt med företagets nya söktjänst som adderas till företagets utbud av funktioner.
Antalet handlare som använder Nosto växer snabbt, och handlare som använder Nosto på Shopify-plattformen växer ännu snabbare. Denna investering kommer att hjälpa oss att fortsätta skala vår Commerce Experience Platform och stödja varumärken i deras tillväxtambitioner, säger Jim Löfgren, vd på Nosto, i ett pressutskick.
Företaget tror samtidigt att deras nya sök kommer att få stort genomslag. Enligt Nostos egen undersökning så går 69 procent av kunderna direkt till sökrutan.
Att ge varumärken makten att ta sökdata och använda den i deras personaliserings- och marknadsföringsstrategier i resten av onlineupplevelsen, och vice versa, allt inom en enda plattform, innebär att data kan hämtas från var som helst och användas överallt. Detta skapar en helt personlig upplevelse för shoppare och en högpresterande onlinebutik för varumärken, säger Jim Löfgren.
MAM GE ansluter sig nu till befintliga investerare i Nosto tillsammans med OpenOcean, Wellington Partners, Eurazeo och Tesi.