Helsingforsbaserade Nosto Solutions som tagit fram en plattformsoberoende rekommendationsmotor, har fått en del uppmärksamhet här på Ehandel.se.
På senare tid har det även börjat dyka upp lite siffror på hur pass bra den egentligen fungerar. I maj berättade vi om hur Babyshop ökat konverteringsgraden, det genomsnittliga ordervärdet och de totala intäkterna. Nu vittnar Outnorth om ett liknande resultat.
– Nosto erbjöd en lösning som passade oss väl, både utifrån ett funktionsperspektiv där vi får en funktionalitet som ökar konvertering men även vad gäller implementation och användarvänlighet där det gick otroligt snabbt att implementera, säger Ola Svensson, Marknadsföringschef på Outnorth.
Konverterade 64 procent bättre
För att höja webbutikens effektivitet och för att väcka intresse hos återkommande besökare lades det upp personliga rekommendationer på hemsidan med bland annat de senast bläddrade produkterna.
På produktsidorna placerades automatiska merförsäljningselement för att hjälpa kunder hitta passande eller relaterade produkter, och på kategorisidorna placerades ett rekommendationselement med de populäraste kampanjprodukterna i kategorin för att inspirera kunder till spontana inköp.
Något som verkar gett resultat. Bland annat visade det sig att kunder som klickade på rekommendationer från Nosto konverterade 64 procent bättre och hade 10 procent bättre genomsnittligt ordervärde. De tillbringade samtidigt mer tid på sajten, 96 procent, och bläddrade bland 157 procent fler produkter.
Med Babyshop och Outnorth har vi nu fått se hur Nostos rekommendationer fungerar för större e-handlare. Men hur funkar de då för de lite mindre. Nyligen gjorde Katrin ”Kodmyran” Lundgren ett test i sin dåvarande butik Gardenhome.se.
Kan vara värt att prova
Testet pågick i tre månader och startade i maj, mitt i brinnande högsäsong för att resultatet skulle bli så relevant som möjligt. Nostos rekommendationer placerades på produktsidan, kategorisidan och på förstasidan i stället för butikens egna som man kört med tidigare.
– Första veckorna var otroligt spännande, försäljningen sköt i höjden rejält, efter några veckor lugnade det dock ner sig och vi fick ungefär 12 procent mer försäljning med Nosto än utan (bättre konvertering). Ordervärdet blev cirka 19 procent högre på nostokunderna än de som körde utan nosto, och på en månad tjänade vi mellan 15-20 000 kronor mer, skriver Katrin Lundgren här på Ehandel.se.
Hon märkte även att butiken sålde mer av de varor som tidigare inte sålt så bra. Katrin tror att det beror på att kunderna lättare hittade andra typer av varor än de brukat köpa tidigare tack vare Nosto. Samtidigt ökade antalet varor som de normalt handlar.
– Detta räcker för att jag ska tycka att det utan tvekan var en åtgärd som är lönsam för min del. Om jag vore en större butik skulle jag säkert se betydligt bättre resultat pengamässigt, men alltså även för en liten butik känns det utan tvekan värt att prova Nosto. Man behöver dock ha ett litet större produktsortiment för att det ska vara någon idé. Exempelvis har man bara 10-50 varor kanske det inte ger så mycket, men har man som jag ett par tusen så är det utan tvekan en bra idé, säger Katrin Lundgren.