Nätbutiken Northern Spirit har sedan tidigare förutom den svenska originalsajten, även verksamhet i stora delar av Europa genom bland annat en särskild EU-sida. Företaget har också haft en del ströorders från andra delar av världen, som Australien och även USA. Men nu har det blivit dags att spänna bågen ytterligare och gå in i USA där crossfit-sporten är som allra störst.
- Vi tror mycket på att hålla oss nischade mot crossfit-publiken, så den stora utmaningen nu är att ta konceptet utanför Sverige. Sedan december har vi arbetat aktivt med marknadsföring utomlands. Från att hela förra året ha haft en försäljning som låg på 95 procent i Sverige och fem procent utomlands har vi nu 70 procent i Sverige och 30 procent i Europa, berättar Niklas Carlson, företagets VD.
Han och hans kollega Joakim Loveng, som är kreativ chef på Northern Spirit, uppskattar att 70-80 procent av alla crossfit-anläggningar ligger i USA. Bara i New York-området ska det finnas över tusen anläggningar, vilket kan jämföras med att det finns knappt 90 i hela Sverige. Det borde alltså finnas ett stort antal potentiella kunder på andra sidan Atlanten.
Märket med dödskallen har något slumpartat blivit en favorit bland Northern Spirits kunder
- Tar vi bara en liten del av den gigantiska marknaden så blir det ju jättestort, säger Niklas Carlson.
- Det vore väl inte för mycket att önska att en enda människa på varje anläggning köper ett par tights? Det hade varit en bra start i USA, fyller Joakim Loveng i.
Siktar på sex miljoner i år
Den amerikanska sidan, som förhoppningsvis också ska få ett antal besökare från Kanada, har redan smyglanserats men förhoppningen är att försäljningen ska ta fart på riktigt i samband med att VM i Crossfit äger rum i USA i mitten av juli. Joakim och Niklas har redan planerat att åka till Kalifornien i samband med VM-kvalen som äger rum i maj för att ställa ut på en arena i San Diego.
- Vi har hittills varit restriktiva med marknadsföring i USA och har inga ambassadörer där än, så det blir vår första träffyta med den amerikanska publiken. Förhoppningsvis kan vi knyta kontakt med olika atleter då, säger Joakim Loveng.
Northern Spirit har vuxit snabbt sedan starten för drygt ett år sedan. Förra året omsatte bolaget totalt 1,7 miljoner kronor och nu uppgår försäljningen till ungefär en halv miljon i månaden. När det nuvarande räkenskapsåret tar slut den sista november siktar Northern Spirit på att ha nått en omsättning på minst sex miljoner. Till skillnad från tidigare arbetar nu både Niklas och Joakim med företaget på heltid, och de har bland annat hjälp av en tredje person som sköter plock och pack på halvtid.
Satsningen i Nordamerika kommer samtidigt som en ny viktväst på 10 kilo, som trots tyngden alltså ska levereras på tre dagar
Att öppna en lokal shop i USA för förstås med sig en del utmaningar i form av framför allt logistik. Hittills har Northern Spirit skickat ut en del beställningar till Nordamerika med hjälp av varubrev, något som kan innebära en leveranstid på 20-30 dagar och vissa problem med att spåra paket. När försäljningen nu ska ske i större skala har företaget därför slutit ett fraktavtal med UPS. Beställer man varor för över 200 dollar bjuder Northern Spirit på frakten och annars får man betala en avgift. Leveransen ska ske på tre dagar.
- På sikt om vi verkligen ska bli stora i USA så kommer vi att behöva ha en lokal lagerlösning. Men det kommer att ta sin tid innan vi är där. Nu känner vi oss trygga med att vi har en tillräckligt bra setup för att kunna arbeta som vi gör med länder i Europa, säger Niklas Carlson.
Vill inte vara en i mängden
Vad gäller returer så kommer de amerikanska kunderna att kunna skicka sina varor till en adress i USA, vilket är ett liknande upplägg som företaget redan har i till exempel Tyskland och Nederländerna. Ambitionen är att med hjälp av till exempel olika betalningsalternativ vara så lokal som möjligt på varje marknad, även om alla sidor än så länge är på engelska och alla varor ska skickas från Sverige.
- Jag tror egentligen inte att det behöver vara svårare att gå in i USA än i Danmark, förutom när det gäller logistiken förstås. Varje marknad är ju unik. Vi har egentligen väntat med USA mest för att vi inte har haft något bra fraktalternativ, säger Niklas Carlson.
I väntan på eventuella lokala logistiklösningar skickar Northern Spirit allt från Helsingborg
Joakim och Niklas är säkra på att det är det nischade utbudet på sajten som har varit nyckeln till Northern Spirits framgång. Även om de inte får kalla sina kläder för crossfit-plagg på grund av att begreppet är varumärkesskyddat, så kan de med hjälp av till exempel crossfit-inriktade ambassadörer få fram vad det är de sysslar med. En stor del av företagets varumärkesbyggande består av att synas på crossfit-tävlingar och events, och företaget arrangerar själv minst två tävlingar om året.
- Vi vill inte vara ett träningsmärke i mängden utan vi vill vara ett crossfit-märke. Det gör det lättare för oss att komma åt vår målgrupp, och jag tror att det är lätt att man försvinner i mängden annars. Sen får man givetvis göra vad man vill i våra kläder, avslutar Joakim Loveng.