XXL ska förra året ha sålt produkter för 600 miljoner kronor via deras svenska butiker. Detta är de givetvis nöjda med, men nu ska det vara dags att tackla e-handeln. En kanal där de sägs vara marknadsledande i hemlandet Norge. Vi vet sedan tidigare att segmentet Sport och Fritid växte absolut snabbast på nätet under fjärde kvartalet 2011. Denna växande kaka vill XXL nu ta del av.
– E-handeln är en kanal som blir allt viktigare för oss och kommer troligtvis att bli det största varuhuset över tiden. Med en e-handelslösning når vi de delar av landet där vi inte har fysiska butiker samtidigt som e-handeln får den effekten att folk får reda på vilka vi är redan innan vi öppnat ett fysiskt varuhus på deras hemort, säger vd:n Marcus Wibergh till Sportfack.
Marcus säger samtidigt att de inte kommer att hålla samma stora utbud på nätet som i butikerna. De skall även separera priserna på vissa produkter på grund av högre konkurrens. Vissa produkter kommer alltså vara billigare på nätet.
Enligt Sportfack tror flera bedömare att sportbranschen kan bli en framtida utmanare till Hemelektronik och Böcker/Media på nätet. Detta med tanke på e-handlare som Stadium, Sportamore, Outnet och nu XXL. Franska Decathlon sägs även de planera en svensk e-handel.
Ni kan läsa mer om XXL:s svenska intåg här hos Sportfack och vill ni kolla in den nya nätbutiken tar ni er hit.