Ehandel.se har flera gånger rapporterat om robotlagret AutoStore som bland annat används av den nordiska nätjätten Komplett. Nu går det svenska riskkapitalbolaget EQT in och köper upp hela AutoStore.
AutoStore, med huvudkontor i Norge, ska anställa 140 personer och företaget har 130 installationer med robotar i 22 olika länder. Tidigare i år meddelade bland annat Boozt att de kommer att börja använda lagersystemet.
I år beräknas det norska företaget omsätta en halv miljard norska kronor med ett rörelseresultat på 240 miljoner. Att automatisera bort de mänskliga plockarna är uppenbarligen lukrativt.
Från en enkel idé
AutoStore-systemet ska ha utvecklats av Ingvar Hognaland på 90-talet och det första kommersiella lagret levererades 2005. Ehandel.se har besökt Kompletts variant av AutoStore i Norge vilket ni kan läsa mer om här.
- Jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit med AutoStore. Det har utvecklats från en enkel idé till en ledande produkt på marknaden idag, säger Ingvar Hognaland.
Karl Johan Lier som idag är VD för AutoStore tror att EQT blir en bra långsiktig partner för att utveckla lagerlösningen ytterligare.
- Vi är verkligen glada över att ha EQT som ny ägare och vi ser fram emot att vara en del av EQT-familjen. Vi är övertygade om att EQT:s industriella strategi, globala närvaro och nätverk kommer att vara ett värdefullt stöd i vår nästa tillväxtfas och våra framtida framgångar, säger Karl Johan Lier.
En större internationell expansion
Anders Misund, partner på EQT, håller med och riskkapitalbolaget verkar se en större internationell expansion framför sig för AutoStore.
- Vi är imponerade av AutoStores unika lösning och ledande ställning på marknaden. Karl Johan och hans team har byggt en utmärkt plattform som har vuxit konsekvent. EQT:s starka kompetens inom industrisektorn, tillsammans med vårt globala nätverk, kommer att stödja AutoStores ytterligare internationell expansion och tillväxt, säger Anders Misund.
Köpet väntas vara avslutat i början av 2017. Köpesumman ska inte vara publik men enligt norska medier ligger den över 4 miljarder norska kronor.