Den norska nätbutiken Kolonial har valt att byta namn till Oda. Detta för att lättare kunna ta sig ut i världen där just “Kolonial” kanske inte alltid klingar superbra med kunderna.
Nu har man alltså valt namnet Oda och för att mäkta med en internationell expansion, som kostar en hel del när man ska slåss med dagligvarujättar, så har man även tagit in nya pengar och investerare.
Svenska investmentbolaget Kinnevik är sedan tidigare ägare i Oda och meddelar att man även deltagit i den senaste finansieringsrundan som landade på 2,2 miljarder norska kronor. Rundan leddes dock av de globala investmentbolagen Softbank och Prosus. Kinnevik är största ägaren i Oda efter rundan och har en andel om 21 procent.
En miljard norska kronor tillförs Oda i nytt kapital i och med finansieringsrundan.
Vi är oerhört stolta över att så många ser det unika vi har byggt och potentialen framöver. Vi har knäckt koden för dagligvaruhandeln. Under det senaste året har vi på allvar bevisat att vi kan leverera hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser, ha nöjda medarbetare och samtidigt vara lönsamma per leverans, säger Vegard Vik, medgrundare och ekonomichef, och tillägger:
Corona har förstärkt och accelererat trender som vi har sett under lång tid. Efterfrågan på våra tjänster är exceptionellt stark, både i Norge och internationellt. När vi nu ska gå utanför Norge kunde vi inte ha drömt om bättre timing och bättre partners i ryggen.
Vi frågade samtidigt Oda om Sverige låg i planerna för den internationella expansionen.
Nej, svarar kommunikationschefen Louise Fuchs.
Vi gissar att konkurrensen redan är ganska svettig i Sverige med ICA:s miljardinvesteringar i e-handel och befintliga aktörer som MatHem och Mat.se. Där Kinnevik förstås också äger 37 procent av MatHem.
Oda kommer istället att försöka vinna finländarnas gunst. Ett lager är redan på väg att byggas utanför Helsingfors och det ska slå upp portarna under det fjärde kvartalet i år. Nästa anhalt är Tyskland som Oda ska försöka inta under 2022.
E-handelsföretaget är samtidigt tydliga med att man fortsätter att investera i hemlandet.
Samtidigt har vi många planer för vidareutveckling i Norge. Idag har vi kunder som kräver mycket av oss, allt från urval, kundservice och hållbarhet. Vi uppskattar detta när vi nu når ut till nya kunder, här hemma och utomlands, säger företagets vd Karl Munthe-Kaas.