På fredag är det dags för den nyinstiftade E-handelns dag. Nordens motsvarighet till Cyber Monday och tanken är att dagen ska markera starten på årets julhandel. Vi har tidigare rapporterat om hur svenska nätbutiker gör sig redo för dagen, men även i Norge är man laddade.
– Genom att skapa en nordisk e-handelsdag, kan vi visa hur bekvämt det är att handla på nätet. Du kan kolla genom utbudet av produkter när du har tid, du undviker trafikstockningar, parkeringsproblem och trånga butiksytor. Sen får du varan hem till dörren, säger Gerhard Anthun, VD Distansehandel Norge.
Den nordiska e-handelsdagen infaller i år den 29 november. Samtidigt som Black Friday i USA, den amerikanska butikshandelns stora dag då man går ur huse för att sätta sprätt på sina pengar. Och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker.
– Det är inarbetat hos oss som den stora kampanjdagen, till stor glädje för både oss och våra kunder. Vi ökar försäljningen och konsumenterna kan göra riktiga fynd, säger informationsdirektör Ingebjørg Tollnes på Komplett.no.
Nätet som gäller
Och det är fler nätaktörer i lusekoftans land som nu laddar för den kommande fredagen. En av dem är Zalando, en av Europas snabbast växande e-handelssajter för kläder och skor.
– Vi kommer att erbjuda en rad spännande erbjudanden. Något som vi hoppas ska glädja våra existerande kunder, men som förhoppningsvis också lockar många nya, säger Martin Feigum Johansen från Zalando.
Clas Ohlsson satsar däremot på både traditionell butik och på webben. Under fredagen är det dock nätet man lägger extra fokus på.
– Webben är vår huvudsakliga verksamhet på e-handelsdagen. Förutom specialerbjudande satsar vi också på fri frakt denna dag, säger Alf Jondahl från Clas Ohlsson.
Källa: Press