ANNONS

Norska lantmännen lägger vantarna på Granngården

Norska lantmännen lägger vantarna på Granngården
Felleskjøpet

Granngården blir nu norskt när svenska EQT säljer kedjan för över 400 miljoner kronor.

ANNONS

Felleskjøpet, norska lantmännen, lägger nu beslag på den svenska detaljhandelskedjan Granngården. Den svenska butiken finns även på nätet och konkurrerar bland annat med uppstickaren Lantbutiken.

Nu blir alltså Granngården norskt när Felleskjøpet går in i Sverige via sitt uppköp. Totalt betalade man 410 miljoner kronor för Granngården som förra året omsatte 1,7 miljarder. Säljare är svenska fonden EQT Opportunity som köpte Granngården 2008 av Lantmännen.

Felleskjøpets detaljhandel, som riktar sig till bönder och konsumenter, omsatte som jämförelse 2,7 miljarder norska kronor 2015.

Båda bedriver e-handel

Båda aktörerna ska vara duktiga på detaljhandel och har runt 100 butiker i sina respektive länder. Den norska kedjan bedriver dock precis som Granngården en nätbutik och vi ställde några frågor till Felleskjøpets kommunikationschef Gro Tvedt Anderssen om hur e-handeln påverkas av förvärvet.

Hur kommer detta påverka e-handeln inom bolaget?

- Både Felleskjøpet och Granngården har sett en stark tillväxt de senaste åren. Vår ambition är lönsam tillväxt både för Felleskjøpet och Granngården inom alla försäljningskanaler. Vi har redan hittat flera synergieffekter som båda verksamheterna kommer kunna ta del av, inkluderat e-handeln, säger Gro Tvedt Anderssen.

Kommer ni slå ihop butikerna?

- Båda företagen har starka individuella varumärken och vi kommer fortsätta med samma profiler och marknadspositioner. Båda profilerna bygger på närhet till jordbruk, natur och djur.

Ska ni gå över till en gemensam e-handelsplattform?

- Förvärvet av Granngården ger oss en stark postion i Norden gällande detaljhandeln. Vi stärker vår konkurrenskraft både inom inköp och produktflödet samtidigt som vi möjliggör en kostnadseffektiv utveckling av nya digitala kundkoncept.

Gro Tvedt Anderssen förklarar hur det nu främst handlar om att bli bekanta med varandra som företag för att sedan fokusera på potentiella synergieffekter. Ett område där e-handeln dock kan ligga nära tillhands. Sammanslagningen ska framförallt ge företaget en ännu bättre marknadsposition när det kommer till logistik och inköp.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se