Komplett Group har som uttalat mål att bli Nordens svar på Amazon. En vision som de sakta jobbar mot med en kombination av uppköp, i Norden och ute i Europa, samt breddning av utbud och nya nätbutiker.
Nu tar man sats för att expandera även på den svenska marknaden där koncernens verksamhet idag består av Komplett, som säljer datorkomponenter, samt av spelförsäljaren Webhallen som man köpte upp 2013.
– Vi tror att den svenska marknaden är trendsättande. Lyckas man i Sverige så lyckas man i Skandinavien så det är viktigt för oss att lyckas där, säger Ole Vinje, vd för Komplett Group till Dagens industri.
Nytt distributionscenter
Under 2014 omsatte Komplett Group drygt 6,3 miljarder kronor, en ökning med 23 procent jämfört med föregående år. Samtidigt gjorde man ett resultat på 77 miljoner kronor efter skatt. Den svenska verksamheten omsatte runt 2,4 miljarder kronor under 2014, en ökning på 16 procent.
För att fortsätta tillväxtresan i Sverige ska man nu att lansera e-handel för babyprodukter, kosmetika och vitvaror.
– Nördarna blir också vuxna och behöver andra produkter. Vi vill kunna erbjuda ett bredare sortiment än vad vi gör idag och det är det som ligger bakom de tillväxtambitioner vi har, säger Ole Vinje.
I samband med det att vitvaruförsäljning i Sverige drar igång planerar Komplett även att bygga ett distributionscenter i centrala delar av landet.
– För vår del handlar det om att skaffa så stora försäljningsvolymer att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser. Även den fysiska distributionen är viktigt och det är därför vi planerar att bygga ett center i Sverige, säjer Ole Vinje.