Komplett Group är en av Nordens största e-handelsaktörer och omsatte 7,3 miljarder norska kronor under 2015. Utöver drygt 800 anställda har koncernen idag totalt 17 nätbutiker, och det har hänt en hel del på e-handelsmarknaden sedan Komplett startade med näthandel.
– För 20 år sedan förstod vi inte hur stor näthandeln skulle bli. Det har skett betydande förändringar under åren och inte minst har kundernas köpvanor förändrats, säger Anton Hagberg, direktör för Komplett Nordic och fortsätter:
– Idag ska köpupplevelsen vara sömlös i alla kanaler, under dygnets alla timmar och handel med mobil är lika vanligt som från stationära datorer. Det ska vara enkelt från början till slut.
Plockar en produkt var femte sekund
Komplett har under de senaste 20 åren gjort betydande investeringar i takt med att utvecklingen gått framåt. Under det första årtiondet var alla processer manuella men idag har e-handelsjätten en av Europas mest effektiva distributionsanläggningar.
– I genomsnitt plockas det en produkt var femte sekund och kunden förväntar sig att leveransen ska ske snabbt efter att beställningen är lagd. Att kunna följa beställningen och se vart den befinner sig är också en viktig faktor, säger Anton Hagberg.
Det har även skett stora förändringar inom marknadsföring, som ett exempel var Text-TV en viktig kanal 1996.
– Från början var våra kunder främst unga män med hög datorkunskap, kalla dem gärna digitala innovatörer. De har varit viktiga drivkrafter för vår utveckling och är fortfarande vår kärnmålgrupp. De har sett till att Komplett i stor grad behållit sitt DNA.
Snart är det dags för nästa steg i utvecklingen när Komplett öppnar upp en marknadsplats för externa aktörer och i början på nästa år slår man upp portarna i Finland.