I augusti förra året tog Power över Mediamarkts verksamhet i Sverige. Sedan dess har man firat en rad stora öppningar med försäljningsrekord och dessutom lockat en miljon medlemmar till kundklubben.
Men vad har man lärt sig under sin första tid som varuhuskedja i Sverige och kommer man att klara det som Mediamarkt aldrig lyckades med här: Att gå med vinst? Robert van Toor, vd för Power Sverige, är i alla fall mycket positiv över inledningen.
Vi har fått ett fantastiskt bemötande av våra kunder. Det har varit tydligt att de verkligen uppskattar en ny aktör på den svenska hemelektronikmarknaden, som ökar konkurrensen och pressar priserna. Vi vet också idag att den viktigaste faktorn för vår framgång är kundnöjdhet, att alltid sätta kundens behov i centrum. Allt vi gör varje dag i hela bolaget ska andas kundservice och ett 100-procentigt fokus på att skapa nöjda kunder, hitta lösningar på deras behov och problem. Oavsett om man besöker power.se, eller ett av våra varuhus, säger han till Ehandel.
Innan man etablerade sig här hade Power en minst sagt tuff uppförsbacke att vandra vad gäller varumärkeskännedom. Väldigt få svenskar kände till kedjan och sedan övertagandet har man jobbat stenhårt med att ändra den bilden.
Vi har självklart satsat mycket på att nå ut med kommunikation om oss och våra erbjudande till så många som möjligt. Vi jobbar också otroligt mycket med att alla som besöker vår site eller våra varuhus ska få en så bra upplevelse som möjligt. Vi spenderar cirka 120 000 timmar per år i utbildning av vår personal med målet att alltid erbjuda bäst service. En bra kundupplevelse är det bästa sättet att bygga ett trovärdigt och framgångsrikt varumärke.
Vilka har varit de största utmaningarna så här långt?
Att på kort tid utbilda hela personalen, cirka 1 300 människor, i Powers koncept, metodik, system och rutiner har förstås varit en utmaning. Men responsen från vår personal har varit fantastisk och det har varit en mycket inspirerande resa.
En annan utmaning har varit de tekniska bitarna och att ställa om hela värdekedjan till den egna strukturen.
Det är förstås alltid en utmaning att skala upp, konvertera och anpassa verksamheten i stort till Powers struktur, såsom exempelvis konvertering av IT-systemen, logistik, orderhantering och anpassning av vårt centrallager i Skillingaryd. Vi har arbetat mycket målmedvetet för att lösa de problem som funnits och idag kan jag stolt konstatera att vi löst de flesta utmaningarna. Men vi jobbar stenhårt vidare för att ständigt förbättra oss.
Så stor är e-handeln
Samtidigt som varuhusen utgör själva huvudaffären har Power också en populär e-handel. Den har funnits tillgänglig i Sverige långt innan man tog över Mediamarkts verksamhet.
Hur stor är e-handelsdelen för er i dag?
Den står för cirka 30 procent av all omsättning.
Den riktigt stora knäckfrågan återstår dock, nämligen lönsamhet. Något som Mediamarkt hade förtvivlat svårt att nå i Sverige. Med Power vid rodret ska det bli ändring på det, men exakt när det ska ske får vi inget svar på.
Konkurrensen är stenhård på den svenska marknaden och Power har mycket marknadsföringsarbete kvar att göra, samtidigt som man vill slåss om de bästa priserna - något som också påverkar marginalerna. Det låter helt enkelt som om de svarta siffrorna är en bit bort för tillfället.
Just nu i 2024 är vi fortfarande i en omstruktureringsfas och uppbyggnadsfas. Vi behöver ha en hög marknadsföring och synlighet för att bygga vårt varumärke och det sätter avtryck i lönsamhet, men är också en del av vår långsiktiga plan. Vår ambition är att vara lönsamma i framtiden men just nu ligger fokus på att bygga Power, vårt varumärke och etablera oss som en stabil, trygg och fantastisk leverantör av vitvaror och elektronik i Sverige, säger Robert van Toor.