ANNONS

Norska guldtänder siktar på att omsätta 1 miljon

Norska guldtänder siktar på att omsätta 1 miljon
tänder som går att köpa på norska Awecustom.no

Endast tusen kronor till marknadsföring.

ANNONS

Den norska e-handelsbutiken Awecustom.no säljer bland annat guld-, rose- eller silvertänder med eller utan diamanter. Bakom företaget finns tre grundare som lanserade sin webbshop i juni 2018. Sedan dess har företaget sålt drygt hundra guldtänder och omsatt 300 000 norska kronor. Nu siktar bolaget på att omsätta ungefär en miljon under 2019, om försäljningen följer trenden. 

Allt detta har de åstadkommit med knappa resurser för marknadsföring, med endast egna nätverk och sociala kanaler. 

- Vi har spenderat cirka 1000 norska kronor på marknadsföring sedan vi började, sedan har vårt rykte spridits genom word-of-mouth. Kunder hittar oftast till vår e-handel organiskt på Google och Instagram, säger William Maxwell Le-Normand, en av AweCustoms grundare, till vår norska systersajt eHandel.com.

Ville öppna en fysisk butik  

När de tre grundarna hade idén klar letade de efter rätt marknad. De fann att norska stadsmiljöer inspireras allt mer av den amerikanska stilen, och däribland guldtänder. AweCustom planerade från början att öppna en fysisk butik men eftersom att resurserna inte fanns öppnade de istället en webbbutik.

Nu när företaget har fått ihop ett stadigt kapital kan de äntligen expandera med fler produkter. AweCustom har nu kapacitet till cirka 30 000 produkter, men eftersom att varje smycke är personifierat måste företaget anpassa sin process så att den blir enkel för nätkunderna.

- Vi behöver ett "avtryck" av kundens tänder. Vi skickar därför med en video med instruktioner för hur kunden ska göra. På så sätt förenklas hela processen, produktiviteten ökas och vi kommer kunna nå hela Norge, säger William Maxwell Le-Normand.

"Bli kungen i vår nisch"

Idag finns guldtandsaktören endast på den norska marknaden, men företaget menar att de har identifierat en marknad i Sverige och Danmark. En expansion i framtiden är därför inte omöjlig.

- Vi vill expandera mer, köra fler annonser riktade till vår målgrupp och bli kungen i vår nisch, säger William Maxwell Le-Normand.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se