ANNONS

Norsk matjätte revolutionerar konceptet med obevakade hemleveranser

Norsk matjätte revolutionerar konceptet med obevakade hemleveranser
Karl Munthe-Kaas, VD för Kolonial.no

Norges största nätmatsföretag Kolonial.no har kommit på ett sätt att genomföra obevakade hemleveranser som är både enkelt och billigt. Nu hoppas de att deras lösning ska lyfta hela e-handelsbranschen.

ANNONS

Många är nog de e-handelskunder som någon gång vrålat av frustration. De ska få en hemleverans av något de köpt på nätet och leveransfönstret består av en oskönt luddig lucka på sex timmar. Kunden får trixa med jobbet för att kunna stanna hemma den dagen och ta emot paketet, när det nu än tänker dyka upp. När större delen av dagen passerat, får den väntande kunden i värsta fall ett sms där leveransföretaget meddelar att ingen varit hemma och att paketet ifråga nu finns på ett utlämningsställe. Vem som helst kan nog förstå frustrationen över en sådan bristfällig logistikhantering.

Leveransfönster okänt i Indien

Några uppfinningsrika e-handelsföretag och leverantörer har förstås också försökt att råda bot på problemet. Men utforskningen av skönheten med obevakade leveranser, är ännu bara i sin linda. Tanken är dock god: Kunden ska slippa sitta hemma och istället tryggt kunna förvissa sig om att leveransen kommit fram när man kliver in genom dörren. En dröm för många nätshoppare.

Dock inte för dem som bor i Indien, där det sägs att det systemet i mångt och mycket redan är verklighet. Leveransfönster ska indierna knappt ha koll på vad det är för något, varorna kommer på utsatt tid.

Nåväl, helt obevandrade är vi ju inte i Norden heller. Volvos många experiment med bakluckeleveranser är numera vida kända i branschen och detsamma gäller för flera av nätmatsföretagens utforskande av avancerade låslösningar och innanför-dörren-leveranser.

“Det tar ju så lång tid!”

Men de flesta skulle nog hålla med om att det finns en del övrigt att önska. Så resonerade i alla fall det norska nätmatsföretaget Kolonial.no, när de till slut kom fram till att de inte längre orkade vänta på att någon annan skulle lösa problemet - och bestämde sig för att ta saken i egna händer.

- Vi har en väldig tro på obevakade hemleveranser och tror att man måste kunna leverera varorna även om kunden inte är hemma. Det pågår flera försök där andra aktörer försöker att gå samman och etablera något som ska underlätta obevakade leveranser, och det är väl bra. Men det tar ju bara så lång tid! berättar Kolonials VD Karl Munthe-Kaas när Ehandel.se träffar honom på det internationella e-handelseventet Shoptalk, som nyligen hölls i Köpenhamn.

Kolonial grundades 2013 av inte färre än tio personer som ville revolutionera den norska matmarknaden. Idag är de Norges största nätmatsföretag och har kommit en god bit på vägen. Men för att kunna nå ända fram menar de att obevakade hemeleveranser måste bli lättare att genomföra. Och det måste ske nu.

Box med kodlås blev enklaste lösningen

Så för att få fart på processen började företaget själva att utveckla något de kallar för en “varekasse”. I praktiken är det en större box, eller låda, som ställs utanför kundens hus och som sedan kan fyllas med matvaror. För att kunden ska känna sig säker med att varorna finns kvar när de kommer hem satte Kolonial på ett enkelt kodlås.

- Det är en otroligt enkel lösning. Jag vet flera logistikaktörer som just nu diskuterar det här ämnet och flera företag jobbar med liknande projekt, men de står och diskuterar vilken sorts nätlösning de ska koppla till sina lådor och vi tycker liksom inte att det finns något kundvärde i det. Så vi sa istället att “bara skit i det, vi har bara ett kodlås, det är jättebilligt”. Kunden väljer en kod som man sedan delar med oss. Det är så enkelt som det blir.

Den nya boxen lanserades i maj i år. Under resten av året ska Kolonial få ut så många boxar som möjligt.

Han berättar att även många entreprenörer som kommit till Kolonial med idéer på olika boxlösningar, haft ett stort fokus på att det är själva boxen som måste vara digitalt uppkopplad.

- Det behövs inte eftersom våra chaufförer är uppkopplade till en digital enhet. När varorna är levererade meddelar han oss det så att vi kan sända en notis till kunden. Så till alla som kommer till oss med förslag på digitala kassar har vi ställt frågan: “Vad ger den lösningen kunden eller logistikoperatören som ett kodlås inte kan ge?”. Och hittills har ingen klarat av att svara på det.

“Inte fokus på att tjäna pengar på det här”

För boxen betalar kunden en engångsavgift på 200 kronor, men Karl Munthe-Kaas är tydlig med att Kolonials syfte med att ta fram lådorna aldrig varit att själva tjäna pengar på dem.

- Vi har inte haft något fokus på att vi ska tjäna på det här. Det är inte viktigt för oss med ägarskap, utan vi gör detta själva enbart eftersom ingen annan gör det, men det här är inte vår kärnverksamhet. Vi vill ha boxarna så enkla som möjligt och det finns inga pengar att tjäna på en sådan lösning.

Nu pågår ett testprojekt där Kolonial håller på att pröva hur systemet med leveransboxarna fungerar för kunderna. Teoretiskt sett hindrar förstås inte ett vanligt kodlås den som verkligen vill bryta sig in i boxen, eller “kassen”, och stjäla någons matkassar, men något sånt har man hittills inte stött på.

- Det är absolut något man måste tänka igenom, men jag uppfattar inte att det är ett problem förrän det faktiskt händer. Och det har vi inte sett ännu.

“Måste maten stå just innanför dörren?”

Karl Munthe-Kaas säger att han känner till de tester som gjorts i Sverige med både innanför dörren- och baklucke-leveranser, men att han inte tror på det som en långsiktig lösning för obevakade leveranser.

- Vi gjorde också testet med inhouse delivery tillsammans med Telenor. Det är intressant eftersom det är en drömsituation för kunden att maten står innanför dörren när de kommer hem, så vi såg att det absolut finns ett kundvärde. Men måste maten stå just innanför dörren? Är det enklare att rigga ett nytt dörrlås för 5000 kronor, eller är det enklare att bara sätta en box utanför dörren för 200 kronor?

Samtidigt håller han med om att Kolonials lösning med boxarna till stor del bygger på att leveranserna i huvudsak sker till villor eller avskilda hus.

Hur gör ni om kunden bor i ett lägenhetshus?

- Ja, du kan ju inte sätta en sån kasse i ett lägenhetshus på samma sätt, det är inte så lätt. Men om det finns en bakgård kan man ställa dem där, exempelvis. Men i lägenhetshus passar det förstås bättre med innanför dörren-leveranser och jag hoppas att man i framtiden kommer att bygga in den möjligheten. Men i dagsläget ser vi det inte som realistiskt att alla ska sätta in nya digitala lås. Då är våra kassar en bättre lösning tills vidare, säger han och fortsätter:

- När det gäller Volvos in-car delivery, så är problemet från vår sida att lista ut var bilen står parkerad någonstans. För oss är det lättare att bara leverera till din dörr, än att behöva koordinera detta med var din bil är. Så om det är lättare för oss att leverera till dörren, så är frågan om det är bättre för kunden att få det i bilen. Och då tänker jag att det är ju ganska uppenbart att det är bättre för kunden att få det till dörren, än att få det i bilen. Så det är en intressant grej, men väldigt marginell och helt uppenbart inte den slutgiltiga lösningen.

Men just eftersom boxarna står utomhus och därmed syns i grannskapet, så tror Karl Munthe-Kaas att det finns en aspekt som för kundens del är ännu viktigare än att den är funktionell.

- Vi har ju bara fokuserat på funktion och enkelhet, men ironin är att jag tror det är mycket större betalningsvilja bland kunderna för en produkt som har en bra design, än det är för något som bara är praktiskt. Det finns säkert många kunder som kan tänka sig att betala några hundralappar extra för en snygg box, säger han.

Hoppas på lyft för e-handelsbranschen

Nu ligger fokuset på att få ut så många boxar som möjligt, och Karl tycker gott att deras boxar lika väl kan användas även till andra leveranser. Eftersom de flesta e-handelssidor erbjuder någon typ av fritext-fönster, där kunden skriva ett meddelande till chauffören, tycker han att det är en bra chans att dela med sig av sin kod. Nu experimenterar Kolonial även med boxar utan lås, för att se om det kan fungera och i framtiden hoppas han att fler företag ska våga hoppa på både deras egen och liknande lösningar.

- Mitt hopp är att vi ska få hjälp av de andra aktörerna på marknaden också, så att vi kan få ut så många leveranskassar som möjligt, för det hade lyft hela e-handelsbranschen. Sen om det är just vår kasse eller en i en snyggare design spelar ingen roll för oss. Huvudsaken är att det är enkelt för både mateleverantörer, som oss, och för dem som säljer smink, elektronik, eller mode på nätet att leverera varorna i. För bättre möjligheter till obevakade leveranser behövs verkligen, avslutar Karl Munthe-Kaas.

Michell Grönlund