Förra året märkte den norska friluftsbutiken och e-handeln Komplett Fritid, som trots namnet inte har något med den norska e-handelskoncernen Komplett att göra, att företaget hade vuxit ur sina lokaler i Bodø, Norge. Lösningen blev att flytta e-handelsverksamheten, som startades 2008, till Östersund i Sverige.
- Vi ville dessutom in i EU eftersom det skulle underlätta för enklare distribution av varor mellan de nordiska länderna, berättar Chris Løvold, chef över Komplett Fritids e-handel.
Under det första året kom Komplett Fritids svenska verksamhet upp i en omsättning på 24,5 miljoner kronor. Resultatet landade på drygt 620 000 kronor.
Hur ser ni på konkurrensen inom ert område?
- Vi har konkurrenter i både Norge och Sverige, vilket vi tycker är bra. Det gör att man alltid måste vara på bollen, vara först ute och naturligtvis vara konkurrenskraftiga när det kommer till priserna.
Egen nisch med 20 000 varor
Enligt Chris Løvold har Komplett Fritid hittat en egen nisch inom bland annat fritid och friluftsliv. Styrkan ligger i att sortimentet innehåller hela 20 000 varor från nära 200 varumärken.
Komplett Fritid har fortfarande ett kontor och lager för den norska verksamheten i Bodø, men det huvudsakliga lagret ligger i Östersund och det finns ett svenskt kontor i Arjeplog.
Hur ser planerna ut framåt?
- Planen framåt är att fortsätta att ta marknadsandelar i Sverige och Norge samt etablera oss i Danmark. Något vi ser fram emot, säger Chris Løvold.