Den norska e-handeln ser ut att kunna få sig en liten törn om landets finansminister, Siv Jensen, får som hon vill. Den norska finansministern vill ju som bekant höja den tullfria gränsen för import från 200, till 400 norska kronor. Något som kan slå hårt mot landets e-handlare enligt branschorganisationen Distansehandel Norge.
Men de kan i alla fall glädjas åt att Norges näthandel växer så att det knakar. Under första halvåret 2014 ökade försäljningen på nätet med nästan 20 procent. Under samma period ökade den fysiska butikshandeln med 3,5 procent.
– De senaste siffrorna visar att även förra året var ett mycket bra år. Då omsatte Norges e-handelsföretag 15 miljarder. Det är en ökning med 8,4 procent jämfört med 2012, eller fyra gånger mer än tillväxten i butikshandeln, säger Gerhard Anthun, vd för Distansehandel Norge.
Många går starkt framåt
Bland vinnarna finns främst möbler och inredning som ökade med över 27 procent under perioden. Samtidigt har försäljning av sport- och fritidsutrustning ökat med imponerande 80 procent under de senaste fem åren. Enligt Anthun sker idag även en femtedel av all försäljning av böcker, ljud och video på nätet.
– Kompetensnivån inom e-handeln ökar ständigt. Stora, seriösa företag med många år i den traditionella detaljhandeln etablerar sig på nätet och hämtar människor och kunskap från redan väletablerade nätbutiker, säger Gerhard Anthun.
Källa: Press