ANNONS

Norges nya tullfria gräns kan bli dyr för nätkunderna

Norges nya tullfria gräns kan bli dyr för nätkunderna

Den nya tullfria gränsen skulle göra det billigare och enklare för norrmännen att näthandla från utlandet. Men gränsen, som inkluderar både frakt och försäkring, ställer till en del problem när frakten inte uppges på paketet. Något som gjort att många fått betala betydligt mer än de tänkt.

ANNONS

Vid årskiftet höjde den norska regeringen den tullfria gränsen från 200 till 350 norska kronor. Något som innebär att norrmännen nu kan näthandla från utlandet till ett värde av 350 kronor utan att betala moms och tull för varorna.

De två beloppen är dock inte riktigt jämförbara då den nya gränsen på 350 kronor är inklusive frakt och försäkring. Något som verkar ställa till en del problem. Det är nämligen inte alltid som nätbutikerna specificerar fraktkostnaden på paketen, och då måste speditören själv uppskatta frakten.

Det har gjort att flera mottagare fått betala moms och övriga avgifter trots att det egentliga värdet understiger 350 norska kronor.

– Det här är ett känt problem som dök upp när frakt och försäkring ingår i momsgränsen. Det kan vara avsändare i till exempel Kina som inte uppger frakten för att varorna ska vara tullfria, säger Liv Rundberget, underdirektør vid Toll- og avgiftsdirektoratet.

Inte den enda som drabbats

Idag är det speditörerna själva som väljer hur frakten ska uppskattas när det inte uppges på paketet, men problemet ska ha kommit att bli så pass stort, att det norska Tullverket nu håller på att ta fram nya direktiv som alla kan förhålla sig till.

En av de som drabbats av det nytillkomna problemet är Monica Bargel som shoppat kläder till ett värde av 289 kronor. Frakten låg på 54 kronor men då det inte uppgavs på paketet uppskattade DHL summan till 400 kronor. Något som innebar att klädköpet plötsligt blev 379 kronor dyrare.

– Det här är ett stort problem med den nya momsgränsen. Och jag tvivlar på att jag är den enda som drabbats av detta, säger Monica Bargel.

Källa: NetthandelDinside

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se