Internationellt grundades GlossyBox i Tyskland under våren 2011. I dag finns man i över 13 länder, bland annat Tyskland, England, USA och Japan. I slutet av 2012 hade man skickat ut totalt 2 miljoner boxar världen över.
GlossyBox lanserades i Sverige i december 2011, och sedan dess har man växt i rask takt. Från 300 prenumeranter till att i februari 2013 ha närmare 30 000 prenumeranter. Nu är det dags för ytterligare nordiska länder.
– Norge är en mycket spännande marknad för oss, med hög kosmetikkonsumtion och en social medie-närvaro väl i paritet med Sveriges. Vi ser även tydliga tecken på att vi med vår framfart i Sverige har skapat ett intresse och nyfikenhet bland norska kvinnor och tjejer. Vi hoppas att detta kommer att reflekteras i vår försäljning när vår första box släpps i Norge under mars månad, säger företagets operative chef, Henric Persson.
Logistiska utmaningar
GlossyBox är en prenumerationstjänst som bygger på en box som skickas ut en gång i månaden. En box innehåller fem olika skönhetsprodukter i mindre format och kan bestå av både internationellt kända varumärken, som mer nischade varumärken och nylanseringar. Produkterna i boxarna anpassas sedan efter kundernas skönhetsprofil.
GlossyBox koncept verkar ha fått ett välkomnande mottagande på de marknader de tagit klivet in i hittills. De hoppas nu på samma framgång i Norge, även om det enligt Henric Persson finns vissa utmaningar.
– Den norska marknaden är samtidigt, som många e-handlare med erfarenhet av marknaden är medvetna om, en utmaning ur ett logistiskt perspektiv. Ett effektivt logistikflöde är en nyckelfaktor under våra förberedelser, både vad gäller leveransen i sig och inte minst tullhanteringsdelen.
Källa: Press